Kijk ook eens op

Volg ons



Specialized S-Works Tarmac Disc

Woensdag 14 maart 2018

Products - Vorig jaar werd voor de start van de Tour de France de Specialized S-Works Tarmac gepresenteerd, een lichte, snellere, comfortabele racefiets uit het absolute topsegment.

Een fiets die recent nog werd uitgeroepen tot "racefiets van het jaar" op de Bikemotion in Utrecht. Nu maakt Specialized een nieuwe stap voorwaarts met de introductie van de Specialized S-Works Tarmac Disc, waarbij de velgremmen zijn ingeruild voor schijfremmen. 

Het frame van de Tarmac Disc is iets aangepast op het punt van de achtervork, die is bij elke maat 410mm terwijl er bij de vorige versie nog een verschil per maat was, van 405 mm tot 410mm. Het gewicht van het frame is bij een maat 56 met 800 gram 15 gram zwaarder dan dat van zijn 785 gram zware voorganger. De voorvork is met 338 gram tegenover 310 gram ook iets zwaarder. Een complete Tarmac Disc zonder pedalen maar inclusief de  S-Works Power Cranks komt op 6,65 kilo, een verschil van niets met de 26 gram lichtere 'traditionele' Tarmac. 

Als het gaat om de stijfheid van het frame is er geen enkel verschil tussen het vorige model en de Tarmac Disc. Deze wordt zowel in een heren- als damesmodel op de markt gebracht en heeft een genderneutraal frame dat door individuele afstelling wordt aangepast voor heren en dames. Denk aan de keuze voor een ander zadeltype, stuurbreedte, crank-lengte of maat van de cassette. Het bedrijf verwacht in de zomer meer modellen bekend te maken.  

Het frame is geschikt voor alle 700C schijfrem-wielen met een 12x40mm voor- en 12x42mm achteras. Bij elk frame of complete fiets worden 2 sets met assen meegeleverd, een set DT Swiss snelspanners en een set 'vaste' assen (vastgezet met een 6mm inbussleutel). Door het weglaten van de snelspanner is deze set 30 gram lichter. Een complete Tarmac Disc wordt afgemonteerd met Roval wielen en 26mm banden die opgepompt 30mm bandbreedte opleveren. 

'eigen powermeter'

Specialized komt tegelijkertijd met de introductie van de Tarmac Disc met een eigen prestatiemeter, de Power Cranks. Het is een in samenwerking met de universiteit in Boulder ontwikkelde prestatiemeter die volgens het bedrijf nauwkeuriger moet zijn dan het bekende en prijzige systeem van SRM. Helemaal nieuw is het systeem niet, de oplettende wielerliefhebber zag dat Peter Sagan er al mee reed in de Tour of Down Under. 

De Power Cranks worden alleen in combinatie met de fiets geleverd en zijn via ANT en Bluetooth compatibel met nagenoeg alle fietscomputers, telefoons en tablets. Ook de Zwifters onder ons kunnen hun hart ophalen, het systeem is ook compatibel met Zwift. Een knoopcelbatterij die zo'n 125 tot 150 uur meegaat en eenvoudig te vervangen is wordt gebruikt als energiebron. Via de bijbehorende Power Cranks app is altijd de laatste software te installeren. 

'een fiets om te stelen'

Bij de perspresentatie een paar weken geleden zat een echte fietstest er niet in, op het hoofdkantoor van Specialized in 's-Heerenberg was nog maar één demonstratiemodel van de Tarmac Disc aanwezig. Het was wel een mooi en bijzonder exemplaar, puur carbon zonder laklaag, en genot voor het oog. Het is me wel gelukt om tijdens een snelle fotoshoot een paar kleine rondjes te fietsen voor de deur van het hoofdkantoor. Dat leverde in ieder geval een eerste indruk van de fiets. 

Zo'n nieuwe fiets is altijd even wennen, maar dat duurde bij de Tarmac Disc niet lang. Na een eerste aarzelende bocht, ik wilde niet degene zijn die onderuit ging en het frame zou beschadigen, merkte ik dat de wendbaarheid niets te wensen overlaat. De fiets stuurt ook bij een lage snelheid mooi en natuurlijk en voelt meteen vertrouwd aan, alsof je je favoriete jas aantrekt. Dat geeft een veilig gevoel en ik moet bekennen dat het even door mijn hoofd schiet om er een flinke snok aan te geven en er met deze Tarmac Disc vandoor te gaan. Doorfietsen tot aan de horizon en wel zien waar het schip strandt. Gelukkig weet ik dat gevoel te onderdrukken en geef de fiets even later, met pijn in mijn hart, terug. Ik kan niet wachten om de fiets eens flink onder handen te nemen bij een langere test. 

De S-Works Tarmac Disc is vanaf vandaag te koop. De adviesverkoopprijs van de complete fiets is 9999,- euro, een los frame kost 3699,- euro. De renners van Boels-Dolmans Cycling Team, Quick-Step Floors Cycling Team en Bora-Hansgrohe Cycling Team rijden binnenkort allemaal op de Tarmac Disc.

 


Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl