Volg ons

Recensie Mijn Tour Geraint Thomas

Dinsdag 02 juli 2019

Products - Mijn Tour van Geraint Thomas lag al enige tijd op de plank om te lezen, maar toen ik eenmaal begonnen was, las het boek ook binnen twee dagen weg. Deze periode is - met de Tour van 2019 voor de deur - ook wel het ideale moment om dit boek te lezen. Want het geeft een mooi inzicht in wat er komt kijken bij het winnen van een grote ronde.

In dit boek lees je over de tegenslagen die Geraint Thomas overwon in de aanloop naar de Tour. Over hoe onmenselijk hard een coureur soms moet zijn voor zijn mederenners én zichzelf om te slagen. Het geeft inzicht hoe Team Sky (nu Ineos) niet alleen op basis van budget maar ook op basis van het beheersen van details succesvol blijkt. Maar het meest interessant is dat Thomas zelf ook lang in onzekerheid zit over zijn status binnen de ploeg. Uiteindelijk wordt hem duidelijk dat hij wel start als beschermde renner, die niet op Chris Froome hoeft te wachten in geval van nood. Maar kopman is hij aanvankelijk ook niet. Wan in de ploegentijdrit zal in geval van pech niet op hem gewacht worden. Een airco bemachtigt hij illegaal omdat de ploeg die eigenlijk alleen aan Chris Froome gunt op het moment dat men ergens slaapt waar het electricteitsnetwerk zo gammel blijkt dat men niet iedereen van deze 'luxe' kan voorzien. Het boek is doorspekt met dit soort leuke inkijkjes achter de vaak hoge muren van deze ploeg.

Het is een verhaal over een renner die aanvankelijk vooral zelf gelooft in zijn kansen om geen klassiekers maar juist grote ronden te winnen. Over hoe telkens tegenslagen hem ervan weerhouden die ambities waar te maken. En een ploeggenoot als Chris Froome onaantastbaar lijkt binnen de hiërarchie.  Het boekt neemt je mee vanaf de start in de Vendée tot het moment dat Thomas in Parijs pas echt weet dat hij de Tourwinnaar van 2018 is geworden. Hoewel je weet hoe de ronde afloopt, heb je geen moment het idee een thriller te lezen waarvan de pleger van de moord al op voorhand bekend is. De spanning bouwt zich toch op, omdat je met 'G' meeleest hoe hij dag na dag dichter bij zijn doel komt, maar altijd beseft dat er gevaren op de loer liggen.

Conclusie: je kunt gerust de Tour laten starten in Brussel zonder dit boek gelezen te hebben. Maar als je net wat meer inzichten wil over Geraint Thomas, Team Ineos, hoe een ronderenner elke dag opnieuw veel hindernissen te nemen heeft en dat die hindernissen zich niet beperken tot de wedstrijd alleen, is Mijn Tour de France van Geraint Thomas zeker een aanrader. De renner uit Wales geeft in het boek toe in interviews lang niet altijd het achterste van zijn tong te laten zien en biedt een zeer persoonlijk inkijkje in de manier waarop hij de sport beleeft. Hierdoor ontbeert het boek wel een meer kritische blik van buitenaf, maar dat weet de lezer dan op voorhand. De vele verhalen van allen die - op wat voor wijze dan ook - hebben bijgedragen aan het succes, geven wel een bredere blik. Maar zijn soms ook verstorend tussen de ritverslagen door, zeker als je op een gegeven moment gegrepen bent door zijn groeiende vertrouwen dat niet Froome maar hij de Tour gaat winnen.

Het boek is vertaald door Evert de Rooij, oud-hoofdredacteur van meerdere wielertijdschriften. Het voordeel daarvan is dat het boek geen verstorende vertalingen kent, die niets met het wielrennen uit te staan hebben. Bij andere vertalingen werken die soms op de lachspieren. (RS)

Mijn Tour Geraint Thomas & Tom Fordyce

ISBN:9789493160019

Omvang:320 pag.