Kijk ook eens op

Volg ons



Zin in slecht weer met de Hutchinson All Season band

Donderdag 15 februari 2018

Products - Rond 1890 verschijnt de eerste fiets zoals we die nu kennen, de Rover safety, op de weg. De Schotse veearts John Boyd Dunlop heeft als eerste een rubberen band op een fietswiel gelegd en in Frankrijk verbetert Edouard Michelin de uitvinding, hij komt met een band die eenvoudig op het wiel te monteren is. In het Franse Langlée rolt de eerste fietsband uit de rubberfabriek van de Amerikaans-Britse industrieel Hiram Hutchinson. 

Recensie: Erik Jan Jansen

Zo'n 128 jaar later komt Hutchinson met de nieuwste telg rond de velg, de Fusion 5 11STORM All Season band. Het is een band die voortborduurt op de vorig jaar gelanceerde 11Storm racebanden serie met een belangrijk verschil; volgens de fabrikant is het speciaal ontworpen voor optimale grip in natte omstandigheden en maken dikker rubber en de stevige 11STORM compound met kevlar dat er een verminderd risico is op lekrijden. De band moet zelfs beter zijn dan zijn voorganger. 

Boude uitspraken die ik, gezien mijn eerdere ervaringen met het bandenmerk, niet snel durf te betwijfelen. Het is dus hoog tijd om band eens goed in de praktijk te testen en dat is wat ik ook doe. De laatste weken van januari en begin februari schotelen de perfecte combinatie van weersomstandigheden voor, vieze, koude, natte, modderige en gladde wegen, vol plassen al dan niet bevroren water, sneeuw en omgewaaide bomen. Bij elk veranderend weertype spring ik verheugd op om er eens stevig tegenin te gaan. 

Mijn eerste rit is een dag of wat nadat er een verwoestende storm over ons land is getrokken. Overal liggen omgewaaide bomen en de wegen zijn bezaaid met takken en blad. Ik zoek het Twents/Duitse grensgebied op, waar slechte wegen nog lastiger befietsbaar zijn door de storm. Ik kom er al snel achter, dit is de band waar ik mee wil rijden op dit moment. Met nog geen tien kilometer in de benen merk ik een duidelijk verschil met de gewone raceband. Het profiel zorgt niet alleen voor een goede afvoer van het alom aanwezige water, het geeft ook nog eens drastisch meer grip op de weg. 

De dunne, glibberige modder, achtergelaten door landbouwvoertuigen op de boerenweggetjes van dit grensgebied is met een gewone gladde band een uitdaging maar een makkie met de All Season-banden. Als een mes snijden mijn wielen door de modder. Verderop knal ik honderden meters over een ondergelopen schelpenpad en heb geen moment het idee dat ik aan het waterskiën ben, het is alsof er geen 5 centimeter regenwater staat.

De band bewijst zich dus op het glad en natte, maar hoe gedraagt hij zich op beroerd wegdek en hoe zit het met lekrijden. Om met het laatste te beginnen, er is maar één methode. Als ik tijdens een van mijn tochten een in honderden stukken kapot gegooide bierfles op het fietspad zie liggen stuur ik bewust dwars door de scherven heen. Ik hoor het glas onder mijn banden knerpen en luister gespannen of ik het gesis van leeglopende banden hoor. Het blijft stil. Bij een volgende rit laat ik  een van de twee reserve binnenbandjes, die ik in de winter altijd mee heb, thuis. 

Toch ben ik nog niet helemaal tevreden en dwing mijn trouwe maar smerige fiets over de slechtste stukken weg en pad die ik kan vinden. Met veertig in het uur gaat het over de kasseien- en steentjesstrook van Oele, bij Hengelo. Ik stuur bewust van gat naar gat, langs scherpe randen, maar het gaat goed. Overmoedig pak ik in Duitsland met puin verharde blubberpaden, snij ik bochten aan door de berm en stuur ik bewust over kleine scherpe stenen. De banden geven geen krimp, ik hoor alleen het zingen en geplok van het rubber op de weg. 

Ik kan na een aantal uitdagende ritten niet anders concluderen, er is niets mis met deze banden. Hutchinson komt op het juiste moment met deze Fusion 5 11Storm all weather banden en voor nu wil ik gewoon niet anders. Tegen de twijfelaar, die denkt dat racebanden met een profiel ten koste gaan van de snelheid, kan ik zeggen dat ik geen meter langzamer heb gereden. Sterker nog, met 7 bar (ik ben iets zwaarder dan de aangeraden 6,8 bar bij een lichaamsgewicht van 70 kilo), rij ik meerdere persoonlijke records op Strava. Daarnaast ga ik sneller door bochten dan ik aandurf met gewone, gladde bandjes. 

Wil je dus veilig en zeker de weg op met je racefiets in deze wintermaanden? Dan kan ik alleen maar aanraden om snel een set van deze banden aan te schaffen. De winkelprijs ligt rond de 100 euro per set en dat zijn ze zeker waard. Mijn eerdere ervaringen met de 11STORM compound (nog in perfecte staat na ruim 3500 kilometers) doen me vermoeden dat je er zonder problemen een kilometer of 4000 mee moet kunnen rijden.

De All Season is beschikbaar in drie verschillende breedtematen:

- 700x23 voor wielrenners die gaan voor optimale prestaties

- 700x25 voor wielrenners die zoeken naar zowel prestatie als comfort

- 700x28 voor de wintermaanden en de gecompliceerdere wegen. De 28 geeft de wielrenner nog meer comfort

 

PRIJS per band

- All Season Tubetype €46.90

- All Season Tubeless €58.90

 

- All Season Tubeless Ready €51.90 

 


Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl