Volg ons



Ceramic Speed OSPW X voor de off-road bike

Vrijdag 29 maart 2019

Products - Het Deense CeramicSpeed is een van die bijzondere bedrijven die hun weg vonden naar de wielersport. Ze maken keramische lagers voor industriële doeleinden maar ook voor op de fiets. Want op onze favoriete tweewieler zijn nogal wat met lagers gevuld bewegende onderdelen te vinden. De trapas, de assen van de wielen, maar ook je stuur en, om bij het onderwerp van onze test te komen, de wieltjes van de derailleur.

Tekst: Erik Jan Jansen

Die van lagers voorziene onderdelen 'vreten' een deel van de energie die je opbrengt met je benen, bij elke trapbeweging verlies je simpelweg een stukje van je krachtopbrengst door de wrijving van al die lagers. Een van de redenen daarvoor is dat die mooie glimmende metalen lagers lang niet zo efficiënt tegen elkaar rollen en sneller slijten dan je zou willen. CeramicSpeed zegt daar een oplossing voor gevonden te hebben, hun keramische lagers zijn niet alleen veel harder en lichter dan metaal, ze zijn ook zo glad dat de weerstand 30 tot 40 procent minder is. Dat het maken van zo'n lagertje geen eenvoudige zaak is blijkt wel uit het gegeven dat het gemiddeld zo'n 50 tot 70 dagen duurt. 

Tot zover de lagers, het opvallendste onderdeel van de CeramicSpeed derailleurkooi zijn natuurlijk de opvallende grote tandwielen (14 tanden boven, 18 onder). Door deze 'Oversized Pulley Wheel' tandwielen moet de ketting met minder frictie door de kooi lopen dan bij de traditionele derailleurwieltjes. Daarnaast zou door het gebruik van deze tandwielen de kettinglijn strakker en mooier moeten staan. Een aantal jaren geleden werd het eerste OSPW systeem op de markt gebracht en zoals verwacht vond het al snel een plek in het pro-peloton. In de Tour de France van 2018 werden de teams van AG2R La Mondiale, Quick-Step Floors en Bora-Hansgrohe gesponsord door het Deense bedrijf, maar er waren nog veel meer renners die met een CeramicSpeed OSPW reden. Die renners kozen ervoor om hun gesponsorde onderdelen te vervangen en betaalden het vrij prijzige onderdeel uit eigen zak. 

Tijdens de afgelopen Velofollies presenteerde CeramicSpeed hun allereerste OSPW voor de off-road fiets, specifiek voor de 1X systemen van Sram, de nieuwste trend schakelsystemen waar je voor met een vast verzet rijdt en achter 11 versnellingen hebt. Omdat we bij cyclingonline.nl van nature nieuwsgierig zijn en toevallig net een gravelbike met Sram Rival hebben staan wilden we het graag eens testen. We hebben geluk, we zijn een van de eerste en weinige media die het systeem mogen testen en begin februari staat de koerier voor de deur. 

Montage:

Ik ben geboren met twee linkerhanden en schakel dus hulp in voor de montage. Mechanieker, ploegleider en wielertrainer Chris de Jonge durft het wel aan. Samen met zijn zoon Maarten, renner bij de ploeg van Monkey Town, buigt hij zich over de montage. We gaan de OSPW X monteren op mijn Wilier Jena gravelbike. De derailleur is al snel van het frame en dan begint het gepuzzel. Ceramic Speed raadt aan om eerst de gebruiksaanwijzing goed door te nemen, maar we besluiten te bekijken of het met logisch denken en aanwezige kennis ook lukt. Als we er niet uitkomen kunnen we altijd nog handleidingen downloaden. Zoals verwacht springt de veer van de derailleur meteen los. Dat gaat de grootste uitdaging worden, deze veer weer op spanning brengen zodat de ketting mooi strak loopt. Maar het lukt ons, na wat gepruts zit de Ceramic Speed kooi op de derailleur. Door de grotere tandwielen moet de derailleur wel opnieuw afgesteld worden. Na een kleine anderhalf uur draait alles zoals het moet. Op de bok draait het soepeler dan ooit dus ik kan niet wachten om het off-road te testen.

de eerste rit

Als ik de tuinpoort uit fiets merk ik meteen al het verschil. Het is bijna bizar maar ik heb het gevoel dat mijn gravelbike bij de eerste pedaalslag al merkbaar lichter en makkelijker fietst. Er staat een pittig windje, met een kracht van 6 tot 7 raadt het KNMI zelfs af om het bos in te gaan maar ik waag het erop en ga voor een parcours dat ik de afgelopen tijd veelvuldig reed tijdens de test van de Jena gravelbike. De eerste kilometers gaan recht tegen de wind in en het lijkt wel alsof ik makkelijker vooruit kom. Of ik twee versnellingen lichter fiets. Dat gevoel laat me niet meer los, ik vlieg ondanks de wind door het bos en zie bij thuiskomst dat ik een hele serie PR's op Strava heb gereden.  

Dat laatste blijf ik doen, elke keer dat ik op pad ga kom ik thuis met verbeterde tijden. Het zijn forse verschillen, ik rij tijdens mijn meest recente tocht door het mooie landgoed Twickel bij Delden 20 tot 25 seconden sneller over soms best lastige stukken. Stukken die ik nog niet vaak eerder reed, zodat het zeker niet kan komen omdat ik het parcours goed ken. Ook aan de conditie kan het niet echt liggen, die is niet om over naar huis te schrijven, ik ben er de laatste weken bijna niet aan toe gekomen om te fietsen. Onderweg denk ik er lang over na. Sceptici die horen dat ik met de Ceramic Speed OSPW X rij beweren dat het een placebo-effect is, dat ik alleen sneller ga omdat er zo'n prijzig onderdeel op mijn fiets zit. Het zet me aan het denken, zou dat het geval zijn? Tijd genoeg, ik volg het het mtb-parcours op mijn navigatie en iedereen die deze route wel eens reed weet dat er ontzettend lange stukken zandweg tussen zitten. Als ik vervolgens voor de zoveelste keer over een stuk kronkelend en op en neer gaand singletrack vlieg (en baal dat ik mijn actioncam vlak voor de rit met een lege accu aantrof, wat een gave beelden had dit opgeleverd) wordt het me duidelijk. Ja, ik ben na een paar maanden behendiger geworden off-road, dat ga ik niet ontkennen, maar er is meer. En dat komt 100% zeker van die 'rare' grote derailleurwieltjes en hun keramische lagers. Ze geven een pittige 'bite' op het moment dat je aanzet, alsof je de gashendel helemaal opendraait in een racewagen. Ik durf het ook aan te gaan, omdat ik vertrouwen heb in die 'bite'. Als ik een stuk fiets met scherpe bochten vertrouw ik op dat moment dat ik de druk opvoer op de pedalen. De kracht van mijn benen wordt één op één overgebracht en het gaat echt soepeler dat met de oorspronkelijke Sram Rival derailleurkooi.

Conclusie

voor:

• het loopt daadwerkelijk soepeler

• door de grote wieltjes een strakke kettinglijn, geen springende ketting meer op hobbelige oppervlakten

• de 'bite', direct merkbare overbrenging op de aandrijving

• volgens de fabrikant is de levensduur zo'n 5 keer langer dan conventionele derailleurkooien 

* het oog wil ook wat, ik vind het een prachtig ding  

Tegen

• bijna vijfhonderd euro, dat zal voor de gemiddelde toerfietser een hobbel teveel zijn

• de montage is even een ding, maar met het juiste inzicht te doen

De Ceramic Speed OSPW X gaat niet meer van mijn gravelbike, dat is zeker. Stiekem wil ik 'm ook wel op mijn wegracer, kan niet wachten wat het effect daarvan is, maar dat geldt ook voor andere producten die deze firma op de markt brengt.

Meer weten? 

 



Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl