Kijk ook eens op

Volg ons



Hutchinson Sector Tubeless Ready getest

Vrijdag 07 september 2018

Products - Als fietsvriend Wouter hoort dat ik de Hutchinson Sector Tubeless Ready band mag testen is hij helemaal enthousiast. "De beste band die er is! Ga je hem ook Tubeless proberen?" Een week later zitten we samen over mijn nieuwe Ursus-wielen gebogen. De velgen zijn goed schoongemaakt en voorzien van een luchtdicht lint en een Tubeless ventiel, klaar voor gebruik.

Ik heb de 28 mm Sector vouwbanden een dag of drie uitgehangen, zodat de vouwen eruit zijn. Ze glijden dan ook tijdens de montage moeiteloos om de velg. Er gaat latex in en met een flinke plop van de Tire Booster ben ik klaar voor grootse fietsavonturen.   Hutchinson ontwierp de Sector 28/32 met de meest uitdagende eendaagse rit op de profkalender in het achterhoofd: Parijs – Roubaix.

De band moet dus voldoen aan een aantal belangrijke eisen, zo moet hij lekbestendig en slijtvast zijn, een goede grip op de weg hebben en ook nog het nodige comfort bieden. Kortom een hele opgave voor een bandenfabrikant.   De Franse bandenfabrikant Hutchinson is wat mij betreft met vlag en wimpel geslaagd. Tijdens de test fietste ik meer dan 1750 kilometer en dat is niet te zien aan de banden, sterker nog, er is tussen voor- en achterband geen verschil te zien, na een grondige poetsbeurt zien beiden er nog uit alsof ze vers uit de verpakking komen. Zonder ook maar één keer lek te rijden! En dat is ook weer bijzonder gezien het grote aantal kilometers dat ik onverhard reed.

Het grootste deel van mijn testritten zijn verreden in het Nederlands/Duitse grensgebied, als bewoner van dit mooie gebied de perfecte locatie om banden te testen. Niet alleen zijn er volop slechte wegen, kasseien- of steentjesstroken, er is ook een uitgebreid netwerk van uitdagende onverharde paden die ik normaal links laat liggen. Tijdens de test ben ik ze allemaal zonder enige vrees ingereden.   

Het Tubeless rijden heeft absoluut z'n voordelen merk ik al snel. Gewend aan een bandendruk van zeker 7,5 bar rij ik al snel met niet meer dan 5 bar voor en 5,5 achter. En dat rijdt ongelofelijk comfortabel, als ik mijn clubgenoten weer eens meesleep over een ellendig stuk hobbelweg zie ik ze met verbeten koppen heen en weer stuiteren terwijl ik zelf als een mes door de warme boter over het wegdek glij. Ook als ik besluit de test uit te breiden en mijn achterband voorzie van een binnenbandje terwijl ik voor Tubeless blijf rijden.

Off-road stuit ik met mijn fiets door een paar flinke hobbels maar het gevreesde stootlek blijft uit.   Volgens Hutchinson zijn de Sector banden voorzien van een zigzag-zijprofiel waarmee de meest gedurfde renners hun limiet kunnen verleggen. Ik ga die uitdaging aan en vindt mooie scherpe doordraaiers die ik op hoge snelheid met verschillende druk in de banden in steek. Met een bandendruk boven de 3,5 bar zoef ik met 35 op de teller moeiteloos de bocht door. Met minder druk in de banden moet ik mijn snelheid bij het insturen verlagen, als ik met minder dan 2,5 bar een bocht neem vrees ik even dat de hele band eraf loopt. Het blijkt een ongegronde vrees, maar comfortabel is het niet. 

Mijn conclusie na 1500 kilometer? De Sector is een ontzettend betrouwbare, comfortabele en stoere band die ook nog eens aan de weg kleeft als Koenraad's Kleefpasta. De 28 mm versie is een uitstekende keuze voor op je wegfiets, doordat je met een lagere bandenspanning kan rijden heb je beduidend meer comfort. Voor de gravelbike heeft Hutchinson de 32 mm versie met een extra verstevigde zijkant in de aanbieding.   

Ik zou elke fanatieke fietser willen aanraden deze band te proberen. Bij voorkeur Tubeless, want dat is de allerbeste manier om het comfort en de betrouwbaarheid van de band te ervaren, stootlekken behoren tot het verleden. Met een winkelprijs rond de 65 euro per band is de Sector niet echt goedkoop, maar volgens fietsvriend Wouter gaat ie zonder problemen 5000 kilometer mee. En dat kun je niet van alle banden zeggen. Voor de renners die op het gewicht van hun fiets letten, de 28 mm Sector is 295 gram zwaar, de 32 mm is 20 gram zwaarder.   Tip, zorg wel dat je altijd een reservebandje bij je hebt. en stop ook een paar operatiehandschoenen in je zadeltas of shirt. Mocht het echt nodig zijn om een binnenband te monteren onderweg heb je in ieder geval een binnenbandje mee en krijg je geen vieze handen van de latex. 

Erik Jan Jansen

 

 


Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl