Kijk ook eens op

Volg ons



Selle Royal komt naar je toe!

Donderdag 21 februari 2019

Products - Tegelijk met de introductie van het nieuwe Ellipse zadel gaat de Italiaanse fietszadelfabrikant Selle Royal komende maand op tour! De unieke "Selle Royal supports cyclists on the road" bus vertrekt 1 maart vanaf het fabrieksterrein in Pozzoleone voor een tour door Europa.

Gedurende een maand is deze bus langs drukke fietsroutes te vinden in diverse steden. Selle Royal wil tijdens deze tour fietsers in meerdere landen een gratis service bieden met een echte Italiaanse twist, een heerlijk kopje Bistrot koffie! De knalgele bus is te vinden langs plekken waar veel fietsers langskomen. Maak gerust een stop, laat je fiets nakijken door ervaren mechanieker Marco terwijl je een door barista Graziano bereidde espresso of latte macchiato drinkt. Marco geeft niet alleen advies maar verhelpt met liefde ook kleine gebreken. En wees gerust, het maakt Selle Royal niet uit of je een oude stadsfiets of een strakke racer met een ratelende derailleur hebt.

De Selle Royal bus is op verschillende plekken te vinden in Rotterdam (18 en 19 maart) en in Amsterdam (20 en 21 maart)

 

De Nederlandse roots van een Italiaans merk

 

 Een Italiaanse zadelfabrikant, wat heeft die eigenlijk te zoeken in ons landje? Het antwoord is: heel veel. De oorspronkelijk als apotheker opgeleide Selle Royal oprichter Riccardo Bigolin begon in begin jaren 50 te werken n het kleine zadelfabriekje van zijn oom. Geconfronteerd met de opkomst van de auto als vervoermiddel en het ineenstorten van de fietsmarkt moest Bigolin iets doen om zijn toekomst in de door hem geliefde fietswereld veilig te stellen. Daarom ging hij in 1955 op reis, naar Nederland en Duitsland, twee landen waar de fiets als vervoermiddel en sportieve erg in trek waren. Als hij ergens in Nederland overnacht valt zijn oog op de naam van het hotel, Royal. De naam van zijn nieuwe onderneming is gevonden en in 1956 opent Bigoli 'Selle Royal' in het plaatsje waar hij het vak van zadelmaker leerde van zijn oom, Pozzoleone. Hij heeft zijn les geleerd en richt zich voornamelijk op de Nederlandse en Duitse markt. En met succes, wie eens goed om zich heenkijkt ziet dat gemiddeld één op de drie fietsen in Nederland voorzien is van een zadel met het bekende SR symbool. 

Ruim 60 jaar later zit Selle Royal nog steeds in het kleine plaatsje Pozzoleone, op een uurtje rijden van Venetië. Het is inmiddels een immens bedrijf waar honderden werknemers 10 tot 15.000 fietszadels per dag produceren. Ze maken niet alleen Selle Royal zadels, ook de bekende leren zadels van Brooks en racezadels van Fizik worden er gemaakt. En daar komt een hoop handwerk bij kijken, dat heb ik onlangs mogen ervaren bij een bezoekje aan de fabriek. Het werd een 'hands-on' ervaring, samen met een aantal collega's kregen we niet alleen een rondleiding, maar werden we ook aan het werk gezet om ons eigen Ellipse zadel te produceren. Het Ellipse zadel is een waterdicht met 'Royal-gel' gevuld comfortzadel voorzien van anatomische opening in het midden, iets dat we ook al een aantal jaren terugzien in de wielersport.Het zadel is ook uitgerust met een kliksysteem waarmee je een zadeltas of fietslamp kunt bevestigen.

Vele handen maken een..... zadel

Het principe van een zadel is natuurlijk niet heel ingewikkeld zou je denken. Je neemt een basis die je opbouwt en klaar is Kees. Zo werkt het dus niet bij de zadels van Selle Royal. Daar wordt begonnen met de bovenkant die verderop in het proces naar onder wordt opgebouwd. En dus is het eerste waar we mee beginnen, met het stansen van het zadeldek. Met de juiste mal wordt een soort van schoppenaas uit grote rollen materiaal gestanst. Bij een andere machine worden met donderend geweld kleine verstevigingsstukken uit hetzelfde materiaal gestanst om verderop samengevoegd te worden.

De covers gaan vervolgens naar een vervaarlijk en indrukwekkende machine. Daar worden de covers in een mal gelegd en in een grotendeels geheim proces samengesmolten met de basis van het zadel. Ergens in de sissend geoliede traag ronddraaiende machine brengen spuitstukken een laag 'Royal gel" aan op de basis en aan het einde is voor het eerst te zien dat we bezig zijn met de fabricage van een zadel. Nog wel een raar geval, met bungelende flappen, maar daar gaan we verandering in brengen op de snijafdeling. 

Daar halen twee dames in rap tempo zadels door een snijmachine en ontdoen deze van restmateriaal. Dat het geen makkelijk karweitje is wordt duidelijk als ik het zelf mag proberen. Niet alleen is het uitkijken geblazen, voor je het weet raak je vingertoppen kwijt tussen de twee vlijmscherpe messen, het kost moeite om het zadel keurig langs de randen af te snijden. Mijn eindproduct haalt ziet er na minutenlang geklooi niet uit. Gelukkig heb ik het zadeldek wel heel gehouden en belandt het niet op de stapel afgekeurde zadels. Ik kan me achteraf  troosten met de gedachte dat je 15 jaar ervaring met machinewerk moet hebben en een half jaar training voordat je aan de slag mag achter deze snijmachines. Ik heb veel respect voor deze dames als ik hoor dat ze  zo'n 150 zadels per uur bijsnijden. Ik doe het ze niet na!

Met een bijna volledig zadel gaan we naar het volgende station. Daar worden de goedgekeurde zadels voorzien van bedrukking en schuift een ingenieus apparaat de beide metalen beugels waarmee het Ellipse zadel wordt gemonteerd op de fiets in de onderkant. We hebben nu een kant en klaar zadel in de hand maar daarmee is het nog gedaan, ons rest nog het verpakken van het zadel en dan zijn we klaar. 'Ons' zadel is klaar voor transport naar een fietsenwinkel. Gelukkig hoeven we geen afscheid te nemen van onze special edition zadel, we mogen het mee nemen voor toekomstige fietstochten.  

Meer weten? 

https://www.selleroyal.com/en/new-ellipse-athletic 

 

https://www.selleroyal.com/en/supportcyclistsontheroad

 



Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl