Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

NXTG Racing Team richt zich op de toekomst

Donderdag 12 maart 2020

Women - Het opleidingsproject van Natascha en Servais Knaven begint gestalte te krijgen nu dit jaar naast het APB Junior Development Team en het clubteam Watersley R&D Team gekozen is om de weg op te gaan met een belofteploeg met een UCI-licentie, NXTG Racing Team.

Tekst en foto Dan Rolandus

‘’Wij zijn drie jaar geleden met het project begonnen voor de jonge meiden, de junioren-vrouwen, omdat wij vinden dat dit nodig was’’, gaf Servais Knaven tijdens de teampresentatie van het NXTG Racing Team bij Autodealer Van Tilburg-Bastianen Skoda in Breda aan dat er nog heel veel schort aan de opleiding van jonge rensters. ‘’Het vrouwenwielrennen aan de top ziet er wel goed uit, maar aan de opleiding van de jongere meiden en de jeugd is er nog heel veel werk aan de winkel. Het gat tussen de junioren-meisjes en de topvrouwen in het wielrennen is mega groot, dat weten we allemaal. Vorig jaar hebben de meiden bij APB dat ook aan den lijve ondervonden.’’ De voorzitter van de Stichting Pavé ’76 is blij dat een groot aantal sponsoren de visie wilt delen om jonge meiden een kans te geven om zich zo goed mogelijk op de fiets te kunnen ontwikkelen. ‘’We hebben er sponsoren bij zoals bijvoorbeeld Unica en Gyproc, die de meiden ook willen ondersteunen met stageplekken of eventueel werk. Dat is wat ons project heel uniek maakt. Daarnaast studeren er heel veel meiden. Daarom is het zo mooi dat we met z’n allen die kans krijgen, dat eigenlijk de groep mensen, die ons ondersteund elk jaar groter wordt waardoor we ook elk jaar een stapje hoger kunnen. Dat we nu een UCI-ploeg zijn is in onze ogen wel een vereiste om de rensters verder te kunnen ontwikkelen zodat zij een goed programma kunnen rijden. Natuurlijk door de ondersteuning van de sponsoren, maar ook door de erkenning die we krijgen van enorm veel organisatoren mogen we gewoon bijna alle wedstrijden rijden. De groep rensters van NXTG Racing Team gaat dit jaar ruim zestig koersen rijden. Ik denk dat er heel weinig meisjes van deze leeftijd zijn, die dat aantal grote en kleine wedstrijden kunnen rijden. Het zal zeker en vast een heel zwaar seizoen gaan worden. De meiden gaan ook zeker niet alle wedstrijden uitrijden, maar zij kunnen wel stappen maken. En dat is waar ons hele werk om draait. Wij willen de groep rensters gewoon de kans bieden om zich in alle rust te ontwikkelen.’’

De op 6 maart 49 jaar geworden ploegleider van de WorldTour formatie van Team INEOS wil het dameswielrennen voor beloften (U23) naar een hoger niveau tillen. ‘’Ik wil me actief inzetten om het vrouwenwielrennen in het algemeen verder te ontwikkelen, want zoals het nu gaat is het nog altijd niet als het zou moeten gaan. Er zal iets moeten gebeuren om het niveau van het dames wielrennen voor beloften, U23 omhoog te brengen. Daar willen we ons hard voor maken. Ik ben van mening dat ons project een eerste vereiste is om er mee door te gaan. Het is niet makkelijk om met alle regels en eisen een UCI-team voor beloften in het leven te roepen, want het kost met onder meer de vastgestelde minimum salarissen van de rensters enzovoort veel geld. Dankzij alle mensen kunnen wij komen waar we nu staan. Zo waren we vorig jaar al heel blij en trots om te zien dat we gegroeid waren als vereniging en als stichting. We zijn nu met U23 weer een stap hoger, dat we aan alle voorwaarden moeten voldoen richting KNWU, UCI. We zijn zelf als management ook meer volwassen geworden. We zijn allemaal nog steeds een groep vrijwilligers die dit allemaal doen, dit allemaal doen naast ons eigen werk, en dat met veel passie doen voor het vrouwen-wielrennen. We willen allemaal graag de jongen meiden ondersteunen. We hebben uiteraard met alle hoofdsponsors gesproken. Natuurlijk waren we op zoek naar een grote hoofdsponsor, die driekwart van het budget zou kunnen ophoesten, maar een feit is gewoon dat het vrouwenwielrennen daar nog niet klaar voor is. Wij kunnen wel heel goed met vier/vijf sponsoren ons budget rondkrijgen en doen wat we willen doen, maar die ene grote sponsor daar is voor het vrouwenwielrennen gewoon nog veel werk aan de winkel. Door dit soort projecten met een groot aantal sponsoren en enthousiaste mensen, en hopelijk meerdere projecten als deze hoop ik gewoon dat we met z’n allen iets kunnen doen om het vrouwenwielrennen in het geheel gewoon naar een hoger level te brengen’’, aldus de voormalige beroepsrenner Servais Knaven, de winnaar van Parijs-Roubaix 2001.

Rozemarijn Ammerlaan

Het NXTGenerations Racing Team heeft acht rensters onder contract, Rozemarijn Ammerlaan, Julia Bergström (Zweden), Shari Bossuyt (België), Chatalijne Hoolwerf, Eva Jonkers, Britt Knaven (België), Charlotte Kool en Emily Wadsworth (Groot-Brittannië). Rozemarijn Ammerlaan gaat na het APB juniorenteam en het clubteam Rogelli–Gyproc–APB bij NXTG haar derde jaar in bij het team van ploegleider Kelvin Dekker. De Westlandse behaalde in 2018 tijdens het WK in het Oostenrijkse Innsbruck de wereldtitel in de individuele tijdrit voor junior-vrouwen. ‘’2018 was een topjaar, heb nooit gedacht dat ik wereldkampioen zou worden’’, kijkt de 20-jarige Rozemarijn Ammerlaan terug op haar mooiste wielerjaar tot op heden met verder onder meer de nationale tijdrittitel voor juniores en tijdritoverwinningen in de etappekoers Watersley Ladies Challenge en de Chrono des Nations in het Franse Les Herbiers. ‘’De overstap naar de beloften was vervolgens in het begin best lastig. We begonnen in 2019 met de Omloop Het Nieuwsblad. Het was een bizarre ervaring om in zo ’n grote wedstrijd naast je idolen te rijden, met rensters als Annemiek van Vleuten, Anna van der Breggen en Chantal Blaak, die je normaal alleen op TV zag rijden. Het was nat en koud, maar ik heb die koers wel uitgereden, was daar heel blij mee. Toen de Omloop van Strijen, een lager level. Ik viel door de wind (de gestaakte wedstrijd, DR) en brak daarbij mijn elleboog. Het hele voorjaar was naar de knoppen. Ik kwam pas weer in april in competitie tijdens de Omloop van Borssele. Dat ging helemaal niet zo soepel. Ik was bang voor wind, zat best veel in waaierkoersen. Ik heb vanwege die ijzeren pen in mijn arm altijd angst gehad om te vallen. Ik heb het daarna weer op gepakt in de Thüringen Ladies Tour. Ik heb zes dagen mooi gekoerst in de bergen, bizar mooi. Ik zat in de eerste etappe nog mee in een kopgroep en werd tiende. Maar over het hele seizoen is het niet geworden waar ik op gehoopt had, heb wel veel geleerd.’’

‘’Sinds de pen er uit is gehaald, is er geen angst meer om te vallen’’, gaat de in De Lier geboren studente Werktuigbouwkunde aan de TU in haar woonplaats Delft verder. Ik wil het dit jaar beter doen, ben sterker geworden. Ik ben vorig jaar lid geworden van de studentenvereniging van de TU in Delft, WTOS. Super leuk, vond het mooi en nuttig om met een paar jongens een duurtraining te doen. Het was best aanpoten, want die mannen rijden altijd wat harder. Ik trainde met hen langer dan in mijn eentje. Het koste me mentaal veel energie, dus ik heb best een goede winter gehad. Daarnaast ben ik in november nog naar Girona in Spanje geweest en met de ploeg naar Mallorca. Ik was en ben klaar voor het seizoen. We hebben het in de Ronde van Valencia goed gedaan. Er reden twee topteams (Boels-Dolmans en Bigla-Katusha, DR), die tegen elkaar opreden, wij moesten maar mee. Het was met twee klimetappes met 2000 hoogtemeters heel hard afzien. Als team hebben we in de vlakke etappes een mooie lead-out voor Charlotte (Kool, DR) kunnen rijden en hebben veel geleerd. Ik ben in de Omloop Het Nieuwsblad op de Haaghoek gevallen. Op het moment dat ik kon terugkomen versnelden de vrouwen voorin en kon ik niet meer terugkomen, waarna we uit de koers werden genomen. Jammer, want vorig jaar heb ik hem uitgereden. Daarna ben ik verkouden geworden, ben wel gestart in Het Hageland en Le Samyn, maar heb deze wedstrijden niet uitgereden. Ik hoop goed te zijn in de Ronde van Drenthe. Maar ik heb voor dit seizoen mijn zinnen gezet op het NK tijdrijden en het EK tijdrijden. Ik moet goed rijden op het NK om me te kwalificeren voor het EK in Italië. Ik wil bovendien in elke wedstrijd waar ik aan de start sta zo goed mogelijk voor de dag komen en voor het team rijden. In principe gaan we elke wedstrijd in om te winnen, realistisch gezien voor het hoogst haalbare natuurlijk.’’

Rensters van Pavé ‘76

APB Junior Development Team: Silke Blei, Daniek Hengeveld, Senna Knaven, Ilse Pluimers, Maud Rijnbeek, Sofie van Rooijen, Cecilia van Zuthem.

Watersley R&D Cycling Team: Mischa Bredewold, Ilse Grit, Noa Jansen, Eline van Rooijen, Silke Smulders, Ingrit Verhoeff, Rosalie van der Wolf.

NXTG Racing Team (U23): Rozemarijn Ammerlaan, Julia Borgström, Shari Bossuyt, Rhona Callander, Cathalijne Hoolwerf, Eva Jonkers, Britt Knaven, Charlotte Kool, Emily Wadsworth.

Foto: © Dan Rolandus



Eerder...

Women Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl