Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

Arno Wallaard Memorial voor Bogh Wallin

Zaterdag 15 april 2023

Elite men - De Deen Wasmus Bogh Wallin (Restaurant Siri) heeft op een indrukwekkende solo de vijftiende editie van de Arno Wallaard Memorial op zijn naam geschreven.

Coen Vermeltfoort (VolkerWessels) won uit een grote groep de sprint om de tweede plaats voor Martins Pluto (ABLOC). 

Coen Vermeltfoort was met zijn tweede plaats de minst gelukkige op het podium. ‘’We rijden met de ploeg om te winnen en dat is niet gelukt’’, baalde de klassementsleider in de Holland Cup. ‘’Door de wind waren er veel waaiers, maar als ploeg zaten we er elke keer bij. We gaan met 24 man de finale in. En wat die Denen doen, daar had ik op gehoopt om het samen met hen te realiseren. Daar hebben we het onderling met elkaar over gehad, maar ik zat twee plekken te ver toen zij in de polder en de plaatselijke rondes doortrokken. Terwijl ik naar hun toesprong vertrok de winnaar (Wasmus Bogh Wallin, DR) en zat ik even op mijn limiet. Ik dacht, hij zit in zijn eentje voorop terwijl in de groep nog voldoende ploegen zaten met een overtal (naast VolkerWessels waren dat Tarteletto-Isorex, ABLOC, TDT-Unibet en Restaurant Suri, DR). Dus als iedereen zou meewerken zou dat wel lukken, dacht ik. Tarteletto liet het werk achter in de groep over aan de anderen en toen het al te laat was, deden zij nog twee tot drie onbeduidende beurten. Dan weet ik niet waar je als ploeg mee bezig bent. Wij hebben in elk geval onze verantwoording genomen en keihard gereden. Dan is het super zonde dat het gat niet dicht wordt gereden. Wij rijden altijd om te winnen, is het niet aan hen, dan is het aan mij om het af te maken, maar nu is het niet anders’’, beet de teleurgestelde Coen Vermeltfoort de frustraties terecht van zich af.

Raak

Nadat Piet Rooijakkers, in 2006 bij Skil-Shimano ploeggenoot van de op 28 februari 2006 veel te vroeg overleden Arno Wallaard, het peloton had weggeschoten, trokken de mannen de boel op een lint. De UCI 1.2 klassieker over 188 kilometer door de fraaie polders van de provincie Utrecht en de Alblasserwaard in Zuid-Holland werd verreden onder ideale weersomstandigheden, zon en veel wind. Het peloton viel onder aanvoering van onder meer Beat CT en VolkerWessels op de Lekdijk dan ook in zes waaiers. De eerste twee groepen smolten samen tot 32 man. Nabij Waal op de Lekdijk kwamen Guillaume Visser (Beat CT) en de Duitser Jan-Marc Temmen (Saris Rouvy Sauerland) uit de voorste groep zwaar ten val, waarbij Temmen per ambulance werd overgebracht naar het ziekenhuis in Dordrecht. De finale werd in de harde strijd ingegaan door een groep van 24 man met daarin behalve het winnende trio verder Frank van den Broek, Stijn Daemen, Jelle Johannink (ABLOC), Bram Dissel (Beat CT), Huub Artz, Lars Oreel (Metec), Harry Tanfield, Yentl Vandevelde, Tomas Kopecky (TDT-Unibet), Max Kroonen, Timo de Jong (VolkerWessels), Timothy Dupont, Kobe Vanoverschelde, Thibau Verhofstadt (Tarteletto-Isorex), de Denen Alexander Larsen, Daniel Stampe (Restaurant Suri), Mike Bronswijk (Allinq CT), Joshua Huppertz, Leon Eduard Brescher (Team Lotto-Kern Haus), Alexander Richardson (Saint Piran) en clubrenner Casper van der Woude van Jan van Arckel, de winnaar van de Zuiderzeeronde. Stijn Daemen (ABLOC) was bij het ingaan van de eerste plaatselijke ronde in Meerkerk de eerste aanvaller, maar de nationaal beloften-kampioen 2020 ondervond de kracht van de achtervolgers. De aanval van Wasmus Bogh Wallin was met nog vier ronden voor de wielen wel raak. De Deen liep zienderogen weg van zijn voormalige metgezellen. De ploegen met overtal, ABLOC, Unibet, VolkerWessels, Tarteletto en Restaurant Suri keken ernaar en zagen intussen de op volle toeren draaiende Wallin kleiner worden. Inplaats van de handen ineen te slaan keken de mannen elkaar aan en lieten het gebeuren. Natuurlijk, het was zwaar, de krachten werden als het ware uit de benen gezogen, maar met elkaar hadden zij de malende Wasmus Bogh Wallin.toch moeten inrekenen. Nadat de solerende Deen als winnaar door de vele toeschouwers in Meerkerk werd binnengeloodst, streed het pelotonnetje in de sprint voor de overige ereprijzen. Martins Pluto, de Nederlandse Let, was gematigd tevreden over zijn derde plaats. ‘’Ik ben op de Lekdijk twee keer onderuit gegaan, dus heb ik veel moeten geven om terug in de koers te komen, Maar mijn ploeggenoten hebben mij vervolgens goed van voren gehouden. Er was één man vooruit en die heeft de race gewonnen en als je dan tweede wordt in de sprint is dat op zich prime.’’ Pluto verdedigde de matige samenwerking in achtervolging op de leider in koers. ‘’Ik denk dat iedereen in de finale naar de kloten was. Het was vanaf minuut één gewoon de hele dag volle bak koers, iedereen was op. We kwamen met een kleine groep over de finish en dat zegt genoeg hoe hard er is gereden’’, aldus Martins Pluto na zijn tweede podiumplaats.

Groen licht

Het doorgaan van de Arno Wallaard Memorial kwam enkele weken geleden nog op losse schroeven te staan toen de Politie Midden Nederland liet weten dat er onvoldoende politiemotoren beschikbaar zouden zijn om de wielerklassieker te kunnen begeleiden. ‘’Er zijn heel veel dingen om een koers te organiseren en de politie is daar een heel belangrijke factor in om de veiligheid voor zowel de renners als de toeschouwers te waardborgen’’, stelde Freek Wallaard. ‘’Het zag er naar uit dat we niet genoeg politie zouden kunnen krijgen. Er is een regel veranderd dat er uitsluitend C1 politiemotorrijders in de koers mogen en geen C2-rijders. Alleen de C1-rijders mochten nog komen waardoor de vijver om in te vissen daarmee aanzienlijk werd verkleint. Normaal werd het met het korps Rotterdam-Rijnmond geregeld, die kenden we heel goed, maar nu moesten motorrijders uit het hele land gehaald worden omdat er onvoldoende C1 rijders in de regio zijn. Daardoor voorzagen zij problemen, maar zowel de KNWU als de Holland-Cup als burgemeester Sjors Fröhlich van de Gemeente Vijfheerenlanden hebben enorm hun best gedaan om met vereende krachten voldoende politiemensen op de been te krijgen. En de mensen die er waren zijn supergemotiveerd, die doen het allemaal heel graag. Het is geen onwil, maar een pure regelgeving geweest. Voor volgend jaar is het moeilijk te voorspellen, want wie bepaald de regel. Dat gebeurt ergens in Den Haag en daar moet je mee werken. Er wordt ook aan andere scenario’s gewerkt met burgermotorrijders, maar het liefst houden wij het zoals het nu is. Het is gewoon een prachtig visitekaartje voor de politie waarmee wij een goede relatie hebben. Dus wij gaan hier voor, ook in 2024.''

Foto's : Dan Rolandus/CyclingOnline.nl



Eerder...

Elite men Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl