Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

Daan Hoole naar vijfde tijd in Etten-Leur

Donderdag 16 oktober 2025

Elite men - Daan Hoole is in de tweede etappe van NIBC Tour of Holland (2.1), een tijdrit over 14,8 kilometer in Etten-Leur, op de vijfde plaats geëindigd achter onder andere de zegevierende Brit Ethan Hayter in 16.56,36 minuten. De Zuidlander uit de stal van Lidl-Trek legde de afstand 14.8 kilometer af in een tijd van 0.17.14,35 minuten.

Dan Rolandus

Daan Hoole had de turbo aangezet om te vliegen. Vliegen deed hij ook, maar onder andere Ethan Hayter (Soudal Quick-Step) was onder de 17 minuten toch nog wat rapper. ‘’Ik heb misschien in één bocht iets te veel snelheid verloren, maar voor de rest ging het goed, nu maar afwachten.’’ Daan Hoole heeft ongeveer een halfuur in de hot-seat zitten wachten toen de op dat moment iets snellere Fransman Christophe Laporte (Team Visma-Lease a Bike) hem kwam aflossen.

Jan-Willem van Schip (Parkhotel Valkenburg) is woensdag direct na de etappe van en naar Dordrecht uit de Tour of Holland gezet. De zadelpen van zijn fiets voldeed volgens de internationale wielerfederatie UCI niet aan de regels.

Spectaculair

De tijdrit in het Brabantse Etten-Leur lokte onder uitstekende weersomstandigheden enkele tienduizenden mensen naar het stadje. Onder hen ook onder andere Jan Jansen, onder meer winnaar van de Tour de France 1968, en bondscoach Koos Moerenhout.

Jan Jansen vond het mooi dat de Ronde van Nederland sinds de laatste Tour in 2004 weer op de kalender is geplaatst. ‘’Toch wel spectaculair, want zo’n ronde hoort bij Nederland’’, stelde Jan Jansen met klem. ‘’De Ronde van Nederland moet gewoon elk jaar verreden worden. Het is alleen jammer dat het zo laat in het seizoen is. Het zou mooi zijn als de organisatie het in de toekomst kan plannen in de maanden juli, augustus of september.’’ Jansen sprak ook over de veiligheid van een grote wielerwedstrijd in de steden, zoals Dordrecht en aanstaande zondag de afsluiter in Arnhem, waar de organisatie de wielersport aan het grote publiek wil promoten. ‘’Maar het moet ook kunnen, want Nederland is heel druk bevolkt landje met overal verkeersdrempels. In Frankrijk zit je in het buitengebied en kan je lange tijd rijden zonder iemand tegen te komen. Maar Nederland is moeilijk, want de steden liggen heel dicht bij elkaar. Vooral in Zuid-Holland waar je te maken hebt met extreme verkeerssituaties. Ik kan me nog herinneren, dat ik in de jaren rond 1960 de Ronde van Nederland heb gereden zonder problemen het centrum van een grote stad kon inrijden. Dat is nu wel even anders. Ik denk dat het huidige wielrennen, ook in België, in de toekomst op afgezette circuits zal worden gehouden waar je minder te maken hebt met verkeersproblemen en minder afzettingen van wegen. Nu heb je problemen met gefrustreerde mensen, die er niet doorheen kunnen. Ik denk dat het wel een oplossing zal zijn met een omloop van 25 kilometer waar je makkelijker kunt fietsen dan in de steden die om ons heen liggen. Maar goed, ik ben blij dat de Ronde van Nederland weer is teruggekeerd, dat is goed voor de wielersport.’’

Wielerpromotie

Koos Moerenhout vond evenals Jan Jansen dat het goed is dat de Ronde van Nederland weer op de kalender staat. ‘’Je ziet aan het publiek dat er toch veel belangstelling voor is, ondanks zo ’n late datum. De grote uitdaging is wanneer er een goede datum is om een etappekoers te organiseren, want de kalender is overvol. Ik denk dat deze datum relatief nog vrij was in de lage landen. Wat dat betreft was het een meevaller dat de weersomstandigheden goed waren, want het kan in Nederland soms ook in oktober spoken. Ik denk dat het een goede zet was om het zo compact mogelijk te houden met de proloog en de tijdrit en dat de afstanden van de etappes ook niet meer zo lang waren. Daar zitten de renners in deze fase niet meer op te wachten. Dus ik denk dat dit format wel is aangeslagen. Koos Moerenhout ziet ook de problemen in de steden. ‘’De vraag is of moet je de steden nog wel op wil zoeken. Dat wordt steeds moeilijker, maar aan de andere kant kun je ook niet altijd zonder de steden. Het geeft een extra dimensie als je in een mooie stad weer kunt starten of finishen. Alleen rijd je over wegen die zijn gemaakt om het verkeer zo traag mogelijk te maken. Dat is volkomen tegengesteld voor wat een wielerwedstrijd is, want dan probeer je zo hard mogelijk te gaan. Dat levert wel veiligheidsproblemen op en dat zag je in Dordrecht natuurlijk ook gebeuren. Het is voor een parkoersbouwer wel een extra horde om een goed parkoers dat relatief veilig is neer te leggen. We willen de wielersport in de steden promoten, dat weet ik. Nederland is ook wel een beetje doorgeslagen met drempels en rotondes, vluchtheuvels en ga zo maar door. Desondanks zijn we nog steeds fietsvriendelijk. Alleen de verkeersoplossingen die wel eens worden geboden, die maken het niet allemaal overzichtelijk ook in het dagelijks verkeer niet, laat staan in een wielerwedstrijd.’’

Ethan Hayter is opnieuw winnaar geworden van een rit tegen de klok in de NIBC Tour of Holland. De Brit won na de proloog in Den Haag ook de tijdrit in Etten-Leur. Hij trekt als leider in de wedstrijd naar Limburg morgen.  In het klassement heeft Hayter twee tellen op Soderqvist en negentien op Laporte Hoole is de beste Nederlander op stek vijf.

Foto: © Sportfoto



Eerder...

Elite men Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl