Kijk ook eens op

Volg ons



Sigma AURA 60 - altijd goed zichtbaar in het donker

Donderdag 22 november 2018

Products - Het is altijd weer een discussie tussen wat wettelijk is toegestaan en wat goed zichtbaar is qua fietsverlichting. De wettelijke regels in Nederland* zijn duidelijk, één witte koplamp voor en één rode achter, die in alle gevallen recht vooruit of recht achteruit dienen te schijnen. De verlichting mag niet verblindend werken en knipperende lampjes zijn verboden. De afgelopen jaren heb ik veel geëxperimenteerd met verlichting op de fiets met mijn eigen veiligheid als voornaamste doel. Als journalist doe ik regelmatig verslag van rechtszaken rond ernstige verkeersongevallen waarbij fietsers zijn betrokken en het heeft mij ervan overtuigd dat ik ten alle tijde goed zichtbaar wil zijn. Niet alleen in het donker, maar ook overdag. In de praktijk betekent dat ik overdag altijd op pad ga met een (wettelijk gezien illegaal) knipperend achterlicht en voorlicht. Als ik in het donker met de racefiets of mountainbike op pad ga monteer ik in ieder geval een goed zichtbare en continu brandende kop- en achterlamp. Die combineer ik graag met een knipperend achterlicht voor extra zichtbaarheid en attentie, als fietser op een donkere onverlichte landweg ben je van achter tenslotte het meest kwetsbaar. 

 AURA 60

Ik kan dus stellen dat fietsverlichting mijn aandacht heeft en als er nieuwe producten op de markt verschijnen wil ik ze graag testen. Zo ook met de nieuwe Aura-lijn van het Duitse Sigma. Deze lijn werd onlangs gepresenteerd en ik heb het topmodel uit de collectie, de Aura 60 intensief mogen testen. Technisch ziet het er goed uit, de Aura 60 is licht (105 gram) redelijk compact (9x4 cm), USB oplaadbaar en met een rubber strap makkelijk te bevestigen op verschillende stuurbreedtes. De Aura 60 heeft niet alleen een lichtbundel naar voren, een smalle strook lichtdoorlatend plastic aan weerszijden van de lamp maken ook dat je van de zijkant zichtbaar bent. Bijkomend voordeel is dat je, zonder verblind te worden, een goed zicht hebt op de knoppen van navigatieapparatuur en kilometertellers. 

De lamp heeft drie verschillende sterktes lichtbundels. De naam Aura 60 zegt het al, 60 LUX is de felste bundel die deze lamp heeft. Het is een lichtbundel waarmee je zo'n 70 meter kunt zien maar met een maximale brandduur van 2 uur. De Auro 60 kan ook op halve kracht, 30 LUX, de lichtbundel is dan minder krachtig en ver met het voordeel dat je een brandduur van 4 uur hebt. Voor in de stad is er de Eco stand, 17 LUX. De perfecte hoeveelheid licht om goed op te vallen in het drukke stadsverkeer en dat wel 10 uur lang zonder opladen. Dat opladen is trouwens zo gedaan, na een uur of anderhalf/twee is de accu weer helemaal vol. 

Mijn favoriet is de standaardverlichting van 60 LUX. Twee keer kort drukken op de rode knop en de lamp springt in deze stand aan. Het is de lichtbundel die je graag op je fietsstuur wil hebben als je 's avonds een rondje over stikdonkere landweggetjes rijdt. Let wel op dat je met een volledig geladen Aura 60 op pad gaat, op 60 LUX vreet ie stroom. De lamp voldoet ook op halve kracht, bij mijn fietstochten in het donker speel ik er wat mee en ontdek dat deze stand prima voldoet als je op fietspaden rijdt. Het voordeel is ook dat je op halve kracht langer op pad kan, maar ik moet zeggen, mijn avondritten overschrijden maar zelden de twee uur. 

Sigma geeft in de beschrijving mee dat de lichtopbrengst van de Aura 60 binnen de wettelijk toegestane normen valt maar in Nederland zijn geen regels voor minimale of maximale sterkte. De wet zegt dat een lamp niet mag verblinden en dat een lamp die bedoeld is om op de weg te schijnen ook op de weg moet schijnen. Waar Sigma op doelt is dat de optiek van de lamp (het glaasje) van een dermate goede kwaliteit is dat er geen licht verloren gaat in de bundel. Daardoor is de kans om bij juist gebruik van de lamp een tegemoet komende verkeersdeelnemer te verblinden minimaal. 

 De Aura 60 is los verkrijgbaar en als combinatiepakket met het Nuggel II achterlicht. Heb je nog geen goede achterlamp dan zou ik zeker aanraden om het combipakket aan te schaffen. Meer weten over de Nugget? Zie https://www.cyclingonline.nl/artikel/14532_test-_goed_zichtbaar_zijn_ook_belangrijk_in_zomer.html

MICRO DUO 

Het pakketje van Sigma komt ook met een extra verrassing in de vorm van de kleine en super handige Micro Duo. Ik ben meteen dol op dit multifunctionele lampje. Het heeft niet alleen twee felle lampjes die zowel wit als rood, knipperend en beiden of enkel kunnen branden en is dus zowel als voor- als achterlicht te gebruiken. Met een bijgeleverd elastiek is het makkelijk op de fiets maar ook op je helm of handvat van een rugtas te bevestigen. De Micro Duo heeft ook een oog waarmee je het aan een sleutelhanger, tas, jas, pet of haak kan bevestigen. De lichtopbrengst is voldoende om in het stadsverkeer gezien te worden. Met een batterijduur van 50 uur kun je er flink wat ritjes mee maken. De Duo Micro is het lampje dat je standaard op je racefiets zou willen hebben. Je hebt er al een voor een aanschafprijs van nog geen 10 euro. 

 

*  In België zijn knipperende fietslampen wel weer toegestaan

Tekst: Erik Jan Jansen

 

 


Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl