Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

Rick van Breda en Nina Kessler strandkampioen

Zondag 06 februari 2022

Offroad - Rick van Breda bij de elite-mannen en Nina Kessler bij de vrouwen zijn strandkampioen van Nederland geworden. Van Breda klopte onder bizarre weersomstandigheden van extreme storm en regen langs de ruige Noordzeekust in de sprint achtereenvolgens Roel van Sintmaartensdijk en Jasper Ockeloen.

Dan Rolandus

‘’Ik had deze winter twee doelen, het EK in Duinkerke en het NK in Scheveningen. Het EK is me niet gelukt om te winnen en het NK nu eindelijk wel’’, verklaarde de net van de kou bekomen Rick van Breda na zijn bizarre race. ‘’Dit voelt heel fijn, want dit is mijn eerste persoonlijke nationale titel. Als je kijkt hoe lang ik al fiets en dit al lang een doel was, dan ben ik blij dat dit toch nog is gelukt. Je kunt stellen dat er een last van mijn schouders is gevallen. Een wedstrijd winnen is mooi, maar een titel winnen is toch waar je dit voor doet. De druk stond er ook best op, want als best geklasseerde Nederlander op het EK (tweede achter de Fransman Samuel Leroux, DR) werd je toch in een favorietenrol gedrukt en dan is het mooi dat het ook is gelukt’’, aldus de mountainbiker van Team Beukers.

Na het startschot op het strand nabij het Noordelijk havenhoofd in Scheveningen gingen er driehonderd (enkele honderden verkozen het warme bed voor de heroïsche strijd op het strand) geharde strandbikers in de 54 kilometer lange race over twee ronden van start. Met de keiharde wind in de rug richting Katwijk formeerde zich langs de roerige kustlijn met het stuwende water een kopgroepje van drie man met Menno Don (Team Beukers), Jasper Ockeloen (Team Sockeloen) en KMC biker Ramses Bekkenk (zijn weertje). Eenmaal bij het keerpunt en de afgang naar het strand was de kopgroep met de volle wind op kop aangegroeid tot negen bikers met verder Rick van Breda (Team Beukers), professional Sebastian Langeveld (EF Education-EasyPost), Ivar Slik, Stijn Appel (beiden ABLOC), Roel van Sint Maartensdijk en Coen Vermeltfoort (beiden VolkerWessels). Coen Vermeltfoort moest er na de eerste ronde vanwege materiaalpech af. Richting Katwijk was het weer blazen, maar na het laatste keerpunt bij Katwijk was de kopgroep aangegroeid tot tien man met daarbij Bram Imming en Tibor Zwaan (beiden Team Imming). In de sprint kwam de Noord-Hollander Rick van Breda als eerste door de laatste bocht en liet daarbij in de sprint achtereenvolgens de Zuidlander Roel van Sintmaartensdijk en Jasper Ockeloen uit Amstelveen achter zich. ‘’Het was bar en boos. Ik heb vaak strandraces gereden met de wind zoals vandaag, maar met de kou en de miezer in het gezicht erbij werd het echt een heroïsche strijd. Het was een heel aparte koers, want de wind was dusdanig dat je met de wind mee je eigen tempo kon rijden en bij wind tegen je gewoon een groepje nodig had om vooruit te kunnen komen. Iedereen probeerde in de finale met wind tegen om weg te komen, maar dat lukte gewoon niet. In de laatste paar honderd meter trok Sebastian Langeveld de sprint aan terwijl ik samen met Ramses (Bekkenk, DR) een beetje aan het vechten was om het wiel van Jasper Ockeloen. Ik kwam er op het laatste moment toch nog tussendoor om als eerste door de laatste bocht te komen. Daar lag de beste strook om door te halen. Ik heb mijn lesje geleerd op het EK door niet weer als tweede aan te gaan. Nu reed ik als eerste de strook op om mijn voordeel eruit te halen. Ik ben blij dat ik het nu wel af heb kunnen maken’’, aldus de kersverse strandkampioen van Nederland, Rick van Breda.

Door kou bevangen
Veel mountainbikers/sters werden door de extreme koude wind door de kou bevangen. Zo ook Jasper Ockeloen, die als derde de finish passeerde. ‘’Toen ik schone kleren aan had met een droge onderlaag en ik in de strandtent ben gaan zitten, ging het na een halfuurtje wel weer.’’ De voormalige Europees- en nationaal kampioen zat na de finish van een eindelijk weer super gereden race rillend van de kou in de Giant-bus bij te komen in afwachting van de huldiging. ‘’Het was een extreme wind, met vanaf de start de wind mee, dat was wel zwaar. Toen trok ik eigenlijk volle bak door en kwam ik alleen te zitten met Ramses Bekkenk en Menno Don. Toen we bij Katwijk weg waren dacht ik wooh, dacht dat ik niet zo goed zou zijn. Bij tegenwind kwamen er best weer wat renners terug. Na de eerste doorkomst ben ik weer op kop gaan rijden en reed ik de ene na de andere eraf. Alleen Menno Don zat nog in mijn wiel. Ik voelde me heel goed, kreeg zoveel moraal dat ik het gevoel had te kunnen winnen. Alleen na de afgang viel de ketting er tot twee keer af. De eerste keer kon ik de ketting er rijdend nog opleggen, maar de tweede keer moest ik van de fiets af. Sebastian Langeveld wachtte toen gelukkig op mij om me terug te brengen. Hij zei, je rijdt zo sterk dat ik het je gunt dat je wint. Dat was een aardig gebaar van hem. Het was met de sterke wind op kop op de terugweg onmogelijk om weg te rijden. Dat maakte het lastig en toen het aankwam op de sprint had ik het vertrouwen om het af te maken. Ik maakte alleen een inschattingsfout door te laat aan te gaan waardoor ik als derde de laatste bocht inging. En dat was een flauwe bocht met een goed paadje en daar heb ik me op verkeken. De benen waren zo goed, dat ik deze kans eigenlijk niet had mogen laten liggen. Vooraf had ik voor de derde plaats getekend, maar nu baal ik wel een beetje.’’

Verrast
Roel van Sintmaartensdijk was blij verrast met zijn tweede plaats achter de vice-strandkampioen van Europa, Rick van Breda. ‘’Toen ik vanochtend wakker werd had ik niet het idee dat ik tweede zou worden in Scheveningen. Ik ben er heel tevreden mee omdat ik vanuit het derde vak moest starten. Ik stond achteraan, maar ik had heel goede benen, dus ik reed met meewind iedereen voorbij. Ik had bij Katwijk een heel goede opgang en een ook een heel goede strandafgang. Ik ben met tegenwind het laatste gaatje dichtgereden en zat toen bij de groep. Dus ik was op dat moment heel content dat het zo was gelopen. Dit was mijn eerste strandrace in Nederland, want tijdens Hoek van Holland-Den Helder en Katwijk had ik in november corona. Ik zat met mijn ploeggenoot Coen Vermeltfoort. Hij moest er met materiaalpech eraf en kwam ik alleen te zitten in de groep. Ik zat in de sprint een klein beetje ingesloten. Ik wilde Rick van Breda inhalen, maar toen kwam hij als eerste op het paadje en was het al te laat’’, beschreef de talentvolle coureur van VolkerWessels zijn tweede plaats. ‘’Ik ben heel tevreden met de tweede plaats, zeker als ik me bedenk waar ik vandaan kom. Dit is voor mij een goede bevestiging dat de vorm goed is. Volgende week gaan we voor negen dagen met de ploeg naar Mallorca en dan begint het wegseizoen weer.’’

Nina Kessler
Nina Kessler onttroonde in het nationaal strandkampioenschap voor vrouwen Natalie van Gogh. Het was haar eerste nationale titel op het strand. De profrenster van Team BikeExchange – Jayco nam vanaf de start het initiatief en kreeg Tessa Neefjes (West-Frisia), Marit Raaijmakers en uitredend kampioene Natalie van Gogh in haar wiel mee. ‘’Ik heb het strand gisteren verkend en het lag er best goed bij, maar vandaag was het door de regen best wel soppig. Op de heenweg waren we met de harde wind in de rug zo in Katwijk, maar het was ook best wel zwaar. We waren nog maar met vier meiden over. Toen bij het keerpunt met het lopen en het strand bij Katwijk weer opgingen was ik nog samen met Tessa. Ik zei tegen haar, kom op, even sprinten naar het groepje voor ons. Toen hebben we voor zover het kon vol doorgedraaid. Bij het keerpunt sloeg de ketting bij ons over, want de ketting sloeg ook naar alle kanten. Toen bij het tweede keerpunt bij Katwijk liep de ketting bij Tessa vast en heb ik haar niet meer gezien en zat ik alleen, heel lang en kwam ik uiteindelijk toch weer bij een groepje.  Uiteindelijk reed ik nog samen met één man (Maurice Barendse, DR). Ik had geen idee of Tessa nog in het groepje achter ons zat. We zijn toen blijven trappen, maar bij een windhoos draaiden we gewoon om. Bizar. Ik kon gewoon niet meer blijven fietsen en dat zand op mijn benen en mijn gezicht deed zo’n pijn. Ik kon gewoon niet meer opstappen. Ik ben even achter de auto gaan staan, ben daarna verder gegaan. Ik heb ook niet meer geschakeld en ben op één tandje verder gereden. Dit was een goede training, heb best wel wat recordjes gehaald. We hebben wel geen bergen, maar op het strand voelde het met de wind op kop als klimmen en met de wind in de rug naar Katwijk op een lange afdaling. Gelukkig was de wind vol op kop en vol in de rug, want met zijwind had dit heel gevaarlijk kunnen zijn. Ik ben blij dat de organisatie met al die vrijwilligers de wedstrijd hebben laten doorgaan.’’

Uitslag NK Strandrace in Scheveningen voor licentiehouders: 1. Rick van Breda (t Zand, NH), 2. Roel van Sintmaartensdijk (Zuidland), 3. Jasper Ockeloen (Amstelveen), 4. Bram Imming (Egmond Binnen), 5. Ramses Bekkenk (Alkmaar), 6. Tibor Zwaan (Egmond aan Zee), 7. Ivar Slik (Bergen NH), 8. Stijn Appel (Spanbroek), 9. Menno Don (Tuintjenhorn), 10. Sebastian Langeveld (Lisse). Vrouwen: 1. Nina Kessler (Velserbroek) 54 km in 2.31,21, 2. Tessa Neefjes (Wervershoof), 3. Marit Raaijmakers (Bergen NH), 4. Natalie van Gogh (Nieuw-Vennep), 5. Yva Geluk (Middelburg).

Foto's: © CyclingOnline.nl/Dan Rolandus (Kessler Archief Sportfoto)