Flens heeft nieuwe uitdaging op de ligfiets
Woensdag 20 april 2016
Elite men - Oud-prof wielrenner Rick Flens gaat met het Human Power Team Delft & Amsterdam proberen een nieuw wereldrecord neer te zetten op de ligfiets. Eerder dit jaar selecteerde het team ook Jan Bos voor de recordpoging. Het duo zal samen in september voor het Nederlandse studententeam rijden.Het team doet jaarlijks in september mee aan de World Human Powered Speed Challenge (WHPSC) in de Nevadawoestijn, Verenigde Staten, zo ook komende september 2016. “In Nevada is een lange kaarsrechte weg. De coureur moet acht kilometer lang snelheid maken en gaat dan een ‘trajectcontrole’ van 200 meter in" Hugo Lambriex, Team Manager. Gedurende deze ‘trajectcontrole’ wordt de maximumsnelheid behaald en gemeten. In 2013 behaalde het team een wereldsnelheidsrecord met een snelheid van 133,78 km/u. Afgelopen september werd dit record verbroken door een Canadees met 139,4 km/u. Dit jaar de uitdaging voor de studenten om het nieuwe record wederom te verbreken.
De oud-coureur van Lotto-Jumbo is gespecialiseerd in met name korte tijdritten, wat Flens geschikt maakt om voor het studententeam te fietsen. Afgelopen jaar sloot Flens zijn professionele wielercarrière af: “Na het eindigen van mijn wielercarrière zocht ik nog een mooie laatste sportieve uitdaging om vol voor te gaan”. Flens' profcarrière startte in 2003 bij Van Vliet-EBH-Gazelle, waarna hij in 2006 naar het Rabobank Continental Team doorging. Na zijn overwinning op de proloog van Olympia’s tour tijdrit in de Ronde van Poitou Charentes stroomde Flens in 2007 al door naar het grote Rabobank. Hier behaalde hij voor die ploeg een overwinning in de Ronde van Denemarken. In 2014 reed Rick voor Belkin Pro Cycling en sloot zijn in 2015 zijn professionele wielercarrière af. Om een wereldrecord in de VeloX te fietsen is behoorlijk wat training nodig. Naast het enorme vermogens leveren is het namelijk ook de taak van de renner om de fiets stabiel te houden. “Het eerste doel is om te wennen aan de VeloX. Ik heb er nu twee keer in gezeten, maar om hem recht te houden vergt nog wat meer trainingsuren: dit is leren fietsen in het kwadraat.” – Rick Flens. Voordat de nieuwe fiets, de VeloX 6, af is, trainen de renners in voorgaande VeloX fietsen. Zo kunnen zij alvast wennen de ergonomie en techniek die achter de fiets schuilt. Doorgaans heeft een VeloX maar een stuurgraad van 5 graden links en rechts, wat stabiliseren erg complex maakt. Ook een raam heeft een VeloX niet, door de aerodynamische kap om de fiets moeten de rijders gebruik maken van camerasysteem en een beeldscherm, dit scheelt weer luchtweerstand. “Het stukje techniek wat er achter dit project zit vind ik erg interessant. Dat ik straks een poging mag doen om het snelheidsrecord te verbreken is super mooi. Ik kan het me nu niet voorstellen dat ik straks op eigen kracht zo snel kan rijden.”
Foto: © Sportfoto
Eerder...
- Deelnemers en rugnummers Baloise Belgium Tour 2025
- Lemmen derde in openingsrit Zwitserland
- Del Grosso op podium in Hageland
- Starttijden tijdrit Dauphiné 2025
- Mollema wint Ridderronde Maastricht
- Groenewegen wint zijn tweede in Slovenië
- Jakobsen mist definitief de Tour de France
- ZLM Tour verklapt eerste ritten 2026
- Deelnemers en rugnummers Critierum Dauphiné 2025
- Deelnemers en rugnummers Brussels Cycling Classic '25
- Van der Poel start in Dauphiné
- Groenewegen wint openingsrit Slovenië
- Ridderronde met Giro-renners en nieuwe opzet
- Rasenberg wint Fleche du Sud
- Laatste Giro-rit is voor Kooij, Yates wint Giro
- Oranje wint clubcompetitiemanche Buchten
- Visma grijpt de macht in Giro d´Italia
- David Dekker voorlopig uit de roulatie
- Renewi Tour met één Nederlandse etappe
- Nog geen hoogtestage Van der Poel na polsblessure
- Van der Poel voegt Dauphiné toe aan programma
- Angenent wint Omloop Zwartewaterland
- Ook Kooij wint nu rit in Giro
- Daan Hoole wint tijdrit in Giro d´Italia
- Starttijden tijdrit Giro Lucca-Pisa