Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

Flite Boost Carbonio Superflow, zadel van kampioenen

Dinsdag 26 oktober 2021

Products - Als Baron Karl von Drais in 1817 zijn 'Laufmaschine' uitvindt wordt hij al geconfronteerd met één van de belangrijkste onderdelen die een fiets nodig heeft. De berijder van de Laufmaschine drijft zijn tweewieler aan vanuit een zittende positie. En zo wordt het allereerste fietszadel geboren. 

De uitvinding van deze Duitse baron wordt populair en eind 1800 verschijnen de eerste fietsen op straat in een vorm zoals we die nu nog kennen. Fietsen wint aan populariteit, de wereld wordt geconfronteerd met de eerste massaproductie en in 1897 wordt zadelfabriek Selle Italia opgericht. Het bedrijf richt zich lange tijd op het fabriceren van leren zadels voor transportfietsen en lijdt eind jaren zeventig een zieltogend bestaan. 

Daar komt verandering in als Giuseppe Bigolin, broer van Selle Royal oprichter Riccardo, het zieltogende bedrijf in handen krijgt. Hij transformeert het piepkleine bedrijfje naar een bedrijf dat high class fietszadels produceert voor grote kampioenen. Merckx, Hinault, Indurain, Cipollini en Pantani zijn enkele voorbeelden van wielerhelden die grote overwinningen wisten te behalen in het zadel van het Noord-Italiaanse bedrijf.

Tegenwoordig ondersteunt het merk onder andere Mathieu van der Poel. Hij rijdt zijn wedstrijden op het ultieme zadel van Selle Italia, de Flite Boost Carbon Superflow. Het volledig van carbon en ceramische materialen geproduceerde zadel is een directe voortzetting van de in 1990 geïntroduceerde Flite. Een revolutionair model, voor het eerst legt een fietsfabrikant de zadelrails bloot. Het voordeel? Minder gewicht en geen geschuur meer langs de zijkant van het zadel. Dertig jaar later is er de Flite Boost Carbon Superflow, een superlicht zadel  van 157 gram voor de smalste versie, 162 gram voor de bredere L3. 

Voor Cyclingonline test ik de L3. met een afmeting van net geen 25 cm is het een kort zadel. En dat heeft een reden, want dit is geen zadel voor de fietser die grotendeels met de handjes op de stuurbuis rond peddelt. Nee, de Flite Boost Carbon Superflow is letterlijk een racemonster. 

Het zadel zit het meest comfortabel onderin de beugels, vaart makend en dat merk ik meteen als ik het eerste rondje rij met het zadel. Ik heb meerdere top-of-the-range zadels onder mijn kont gehad, maar deze 'past' meteen en dat is fijn. De zit rechtop is stevig, verwacht geen aangenaam zacht kussen om je zitbotten, dit zadel is gemaakt om een stevig basis te geven voor de motor die je fiets moet aandrijven, je benen. 

Eenmaal op snelheid en diep in de beugels merkt je dat het echt ontworpen is voor deze houding. Geen heen en weer geschuif en de kortere voorkant zorgt ervoor dat je geen zadelpunt in je buik hebt terwijl de anatomische uitsparing (superfow)  in het midden van het zadel ervoor zorgt dat je geen last hebt van het gebied tussen de zitbotten. Trek je hard door dan is de voorkant breed genoeg om alle kracht van je beenspieren over te brengen naar de pedalen.  

Conclusie:

De Flite Boost Carbon Superflow is een perfect zadel voor de fanatieke wielrenner. Met een aanschafprijs van rond de 299 euro (maar wie goed zoekt vindt 'm ook al voor 239 euro) is het een uitstekende keuze. Er zijn ook goedkopere versies van het model uitgebracht. Selle Italia heeft een hele serie Flite Boost Superflow in verschillende breedtes en materiaal samenstellingen en voor rond de 100 euro zit je letterlijk ook al goed. 

Zie ook 

 


Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl