Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

GP 5000 Skinwall van Continental stelt niet teleur

Dinsdag 14 december 2021

Products - "Wat een gave bak!" Dat is wat er door me heengaat als ik voor het eerst de Gran Prix 5000 Skinwall banden op mijn fiets gemonteerd heb en er onderweg een foto van het geheel maak. Want laat ik meteen maar eerlijk zijn, ik rij al jaren rond met 'gewone' zwarte banden, maar altijd is er iets dat me terug doet verlangen naar die goede oude tijd dat ik mijn eerste racefiets in handen kreeg. Een bijna gloednieuwe Batavus Professional uit 1985 met een witte parelmoerlak. Een absolute schoonheid, ook vanwege de prachtige bruinige skinwall banden. Banden die steeds lastiger te krijgen zijn maar ik in de jaren nadat ik overstap op modernere fietsen nooit uit het hoofd krijg.

De komst, al spreek ik liever over terugkeer, van deze skinwall band, in een beperkte oplage tijdens de Tour de France 2020, zorgt voor veel opwinding onder fietsliefhebbers. Binnen no time is de band uitverkocht en op de sociale media tonen fietsers trots hun bezit. Ik zie de posts langskomen, met een kleine steek van jaloezie. Als het aanbod komt om een set Gran Prix 5000 banden met een crèmekleurige zijkant te testen aarzel ik geen seconde. Kom maar op!

Voordat ik verder ga wil ik even wat uitleggen over hoe we bij Cyclingonline banden testen. Tot het uiterste namelijk. En dat betekent dat we er minimaal duizend kilometer mee fietsen. In alle types weer, onder alle omstandigheden waarbij we geen uitdaging uit de weg gaan. Een band, en dus ook de Gran Prix 5000 Skinwall, heeft het nodige meegemaakt voordat we er over schrijven. Van asfalt zo glad als een biljartlaken tot de meest beroerde wegen met gaten en alles ertussen in. Ondanks dat het een wegband is zijn er de nodige kilometer off-road mee gereden. Over gravelpaadjes, stukken singletrack, over afgeschraapte asfaltwegen vol met scherpe stenen.

We zijn er mee over de grens geweest, in het Nederlands/Duitse grensgebied zijn fantastische kasseienstroken, steentjesstroken en volledig afgeragde wegen. We hebben er mee gereden tijdens de oogsttijd, die beruchte weken dat de wegen in het buitengebied bedekt zijn met dikke lagen modder vol maisresten en gekarteld door de profielen van de vele tractoren. Op fietspaden en in de stad wijken we niet uit voor de scherven van een kapotte gegooide bierfles of ingeslagen autoruit. Liever lek dan niet uitgeprobeerd is het motto. Er gaat dan ook altijd een extra binnenbandje mee, tenslotte is deze manier van testen best risicovol.

Om maar met het laatste te beginnen, het binnenbandje bleef tijdens deze test ongebruikt. En dat ook met de vele natte dagen waarin gefietst werd. Dagen dat het risico op lekrijden extra groot is, tenslotte blijft elk scherp steentje extra lang vastplakken zodat het alle tijd heeft om door de buitenste laag door te dringen en de binnenband een 'prikje' te geven waarna de lucht letterlijk uit de band is. Om te kijken of het type binnenband nog uitmaakt rij ik tijdens deze test met een 'gewone' binnenband en een (tot mijn verbazing verbleekt) 'plastic' Tubolitobandje dat er al meer dan anderhalf jaar op heeft zitten.

Technische gegevens

Dat ik niet lek rij heeft waarschijnlijk te maken met de samenstelling van het loopvlak. Dat bestaat bij de Gran Prix uit de beroemde Continental Black Chilli Compound, versterkt met de Vectran Breaker, een synthetische vezel. Deze combinatie zorgt volgens de fietsbandenfabrikant voor een betere rolweerstand (die zou 12% lager zijn), terwijl het ook de slijtage vertraagt. Om betere grip in de bochten te krijgen is Lazer Grip Technology toegepast. Dat is een technologie waarbij de 'schouder' van de band wat ruwer gemaakt wordt, zodat deze niet wegglijdt bij een scherpe bocht, maar grip heeft. Tot slot is er Active Comfort Technology, een technologie die de schokken van een slecht wegdek beter moet absorberen.

Zoals ik al zei, lekrijden, daar had ik nog geen last van. Net als de slijtage, na al die kilometers ziet het loopvlak van zowel achter- als voorband er nog uit alsof de banden zo uit de fabriek komen. Nice! Ook zie ik nog geen beschadigingen en nergens zit een 'muizentandje' te wachten tot het een lek kan verzorgen.

Over de wegligging en het rijgedrag van de band kan ik opmerken dat ik me ook tijdens een forse regenbui, niet onzeker voel. Natuurlijk ben ik in deze tijd iets voorzichtiger voordat op volle gang een bocht doorknal terwijl de weg vol half verrotte bladeren ligt. Ik wil wel het randje opzoeken, maar wel met enig gezond verstand. Met droog weer, op een mooie schone weg durf ik zonder probleem scherp de bocht in te sturen. Ik heb deze Gran Prix 5000 getest met een bandbreedte van 28 mm, deze band weegt 235 gram. Voor wie liever op smalle bandjes rijdt is er ook een 25mm versie, die is tien gram lichter. De door Cyclingonline geteste versie is niet geschikt voor gebruik als tubeless. Die versie is er inmiddels wel, een hele beroemde zelfs. Sonny Colbrelli won er Parijs-Roubaix mee eerder dit jaar!

Samenvattend dan. Deze fietsband toont zich als een uitstekende keuze voor de fietser die op zoek is naar een goede, betrouwbare band. Omdat het oog ook wat wil, op dat gebied ben je een regelrechte eyecatcher met deze banden op de fiets. En wat kost dan? De richtprijs is €65,95.

Meer? 

Tekst EJ Jansen



Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl