Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

CyclingOnline.nl test: Koga A-Limited

Donderdag 25 april 2013

Products - CyclingOnline.nl heeft zo af en toe het genoegen een fiets te testen. Dit keer stapte verslaggever Harrie Hofstede op de Koga A-Limited. 'Exclusief en eigenwijs', luidt het oordeel over de aluminium racer.

Tegen het einde van de Bike Motion beurs in oktober vorig jaar zei een kennis tegen me: “als je van alle racefietsen het lakwerk en de belettering weglaat, zijn ze allemaal hetzelfde”. Een beetje gechargeerd natuurlijk, niet echt het oog van de kenner en wat te gemakkelijk over mooie details heengestapt. Maar helemaal ongelijk heeft hij niet: er is veel eenheidsworst, verschillende merken komen soms uit dezelfde fabrieken en de computersimulaties drijven de frameontwerpers een beetje dezelfde kant op.
Iets dergelijks moeten ze ook bij Koga gedacht hebben. De Heerenveners hebben vastgesteld, dat niet iedereen gecharmeerd is van het uiterlijk van het moderne frame uit carbonfiber en dat er nog wel degelijk liefhebbers zijn van metalen racefietsframes. Dus werd het plan opgevat, om een traditioneel ogend aluminium frame te bouwen, maar dat technisch helemaal bij de tijd is. Geen instapmodelletje, maar eentje voor het hogere segment.
Voor een eerste kennismaking leverde Koga een prototype testfiets en onder het eerste voorjaarszonnetje kon ik de eerste honderden kilometers afwerken.

Frame
Aluminium buizen dus, triple butted van een 6069 legering en met fraaie lasnaden aan elkaar verbonden. Door de geanodiseerde afwerking is er niets te verdoezelen met plamuur of lak, dus de framebouwer is gedwongen om perfect werk af te leveren. Bovendien is het frame op die manier duurzaam mooi en beschermd. Van een afstandje lijkt het frame wat saai, maar van dichtbij is het een stuk spannender, door de donkerblauw/zwarte artwork met zo hier en daar een plukje wit en rood. Uiteraard worden de grote “PROTOTYPE” logo’s voor de definitieve A-Limited fietsen vervangen door Koga logo’s.
Dat we hier niet te maken hebben met een low budget alu frame, dat jarenlang ergens doelloos heeft liggen wachten, is ook wel te zien aan een aantal technische details: een 86 mm brede brackethuls, conische balhoofdbuis, flinterdunne staande achtervorken en een super dikke onderbuis. De bovenbuis is geovaliseerd en de zitbuis wordt naar het bracket toe dikker. De achtervorkpadden (dropouts) zijn echte juweeltjes.

De rem- en versnellingskabels lopen buitenlangs. Dit is het lichtst, meest bedrijfszeker, geen gerammel en het fijnst in onderhoud. Het nadeel is, dat je elektrische schakelgroepen niet mooi kunt monteren, maar de vraag is, of je dat wel zou willen, als je voor een 'old school' frame kiest. Bovendien wordt een frame er met allerlei gaatjes, dopjes en nokjes (om zowel elektrische als mechanische kabels op te kunnen nemen) er niet echt mooier op en dat zou in het geval van deze met strakke lijnen vormgegeven Koga echt zonde zijn.

Signature
Behalve een aantal racefietsen in het standaard pakket biedt Koga onder de naam 'Signature' ook een 'Custom Order' programma aan. Je kunt dan uit een breed pakket frames en onderdelen je eigen fiets samenstellen. De A-Limited is al behoorlijk exclusief en een uitgesproken verschijning, maar door het via het Signature programma op te bouwen, maar je je fiets helemaal uniek. Je hebt keuze uit Sram Force en Red en Shimano 105, Ultegra en Dura Ace, triple, compact of reguliere cranks, diverse Selle Italia, San Marco, Fi:zi’k en Koga zadels, FSA K-Force en Koga stuur, stuurpen en zadelpen, Mavic, Fast Forward, Shimano en Koga wielsets en Schwalbe, Michelin, Conti, Mavic en Vredestein banden. En dat allemaal in diverse vormen, maten en kleuren.
De prijs van de A-Limited kan op die manier variëren van € 1850 tot wel € 6000.  

De testfiets is voorzien van een Ultegra groep, FSA K-Force spullen, SLR zadel en FFWD F6R wielen en daarmee heb je een high end fiets, waarmee je wel indruk maakt. Allemaal top functionerend, zeer betrouwbaar en chic van uiterlijk. Zelf was ik nooit een fan van 'wing shape' sturen, maar dit model is zo’n 10 mm slanker dan de oude FSA en ligt gewoon heerlijk in de hand. Dit SLR kit carbonio zadel is niet mijn favoriet, maar het past wel goed bij de overige spullen. De Nederlandse, 60 mm hoge wielen zijn natuurlijk een blikvanger. Door de draaduitvoering, aluminium remvlakken en normaal bereikbare spaaknippels heb je een paar heerlijk aero wielen, waar je jaren mee racet of toert.   

Rijimpressie
Het zou interessant zijn, om eens een blindtest uit te voeren. Immers, het gevoel, wat fietsers bij hun materiaal hebben wordt voor het grootste deel door hun emotie ingegeven. Ga je zuiver op je gevoel af, dan wordt het lastig om verschillen vast te stellen en een voorkeur aan te geven. Vooropgesteld, dat de fietsen identiek zijn afgesteld, uiteraard.
Tijdens zo’n blindtest zou het verschil tussen de Koga A-Limited en de meeste moderne carbonracers niet of nauwelijks voelbaar zijn.
Wat wel duidelijk merkbaar (hoorbaar) is, is de karakteristieke 'kloink', die je hoort bij het schakelen. Dat typische geluid hoort echt bij een aluminium frame en wordt nog eens versterkt door de FFWD wielen.  

Besluit
De A-Limited is misschien niet de droom van iedereen. Maar heb je er één, dan maak je wel een statement. Vind je dat een frame altijd uit 8 buizen dient te bestaan en er uit moet zien, zoals een frame dat al ruim 100 jaar heeft gedaan? Moet je fiets rijden en goed functioneren als een topfiets van de laatste paar jaar? Moet ie degelijkheid en kwaliteit uitstralen en wil je iets wat exclusief en eigenwijs is? Dan zou deze Koga wel iets voor jou kunnen zijn.   

Meer informatie op:
www.koga.com

www.koga-signature.com

 


Tags: Koga

Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl