Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

Koga Kimera: innovatie van Hollandse bodem

Woensdag 01 juli 2015

Products - Een echte eyecatcher: Dat is de eerste indruk die de KOGA Kimera opwekt. Deels komt dat door de kinky kleurencombinatie paars-blauw (het betreft hier een SEG Racing-replica), maar vooral door de strakke, slanke lijnen en het technisch vernuft van de fiets.

Tekst en foto's: Giuseppe Rigano

De hoogste tijd dus om deze full-carbon racer aan de tand te voelen op de vlakke en soms – bewust gekozen – oneffen Friese en Overijsselse wegen. Niet ver verwijderd van de KOGA-fabriek in Heerenveen, waar deze fietsen met de hand in elkaar gezet worden.

Premium frame 

Het Kimera-testmodel, wat te zien is op de foto’s, heeft een Road Premium frame. Om meerdere marktsegmenten te kunnen bedienen zijn er drie varianten van het frame, waarvan dit de middelste is. KOGA noemt de Road Premium een allround frame met de juiste verhouding tussen gewicht en stijfheid. Dat blijkt aardig te kloppen, want de fiets heeft prima rij-eigenschappen. De Kimera is licht, voelt stijf aan en rijdt erg comfortabel: Iets dat je ook mag verwachten van een fiets in dit segment. De schokken van klinkers en kleine kasseitjes worden moeiteloos geabsorbeerd, ook andere obstakels zoals drempels worden door het carbon gereduceerd tot iets nauwelijks waarneembaars.

Natuurlijke lijnen 

Qua looks scoort de Kimera Road Premium ook erg goed. De fiets heeft slanke, natuurlijke lijnen en de kabels worden mooi door het frame geleid. Dit draagt tevens bij aan de aerodynamica, net als de opvallende direct mount-remmen (onder het bracket).

Meerdere varianten

De Kimera kent meerdere varianten en de afmontage varieert logischerwijs per model. SRAM en Campagnolo zijn leverbaar, maar Shimano voert de boventoon. Dat geldt ook voor de testfiets. De Ultegra Di2-groep staat garant voor vertrouwde prestaties: rake klappen tijdens het (elektronisch) schakelen en een uitstekend remvermogen. Verder heeft KOGA voor de afmontage veel eigen onderdelen gebruikt, iets dat ook terugkomt bij de showroommodellen. Wat bij de showroommodellen niet terugkomt, maar op de testfiets wel voor héérlijk fietsgenot zorgt, zijn de 50 millimeter Shimano RS81-wielen. Ze voelen stijf aan, wat voor een goede feeling met het wegdek zorgt, en sturen direct en scherp te bocht in.

Hollandse bodem 

De Kimera doet met zijn strakke looks denken aan een exotische verschijning, maar komt toch echt van Hollandse bodem. Het instapmodel bevindt zich qua prijs in het middensegment. Dit maakt de Kimera wellicht niet voor alle wielrenners toegankelijk, maar het is dan ook een fiets die met de hand in elkaar gezet wordt, kwalitatief hoogwaardig aanvoelt en garant staat voor enkele jaloerse blikken.

Onder de eerste 500 deelnemers van ons Tourspel verloten we bidons van profploegen, waaronder Giant-Alpecin, Boels-Dolmans en Team Roompot. In het spel zelf win je een gesigneerd shirt van Giant-Alpecin, een sporttas met inhoud van Roompot-Oranje Peloton en het boek van Jeroen Wielaert Het Utrecht van de Tour :schrijf in!



Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl