Kijk ook eens op

Volg ons



Test: Goed zichtbaar zijn ook belangrijk in zomer

Zondag 03 juni 2018

Products - Hij zit achter me in de rechtszaal, een verfomfaaid fietswiel in zijn handen, verontwaardigde blik in zijn ogen. Voor ons zit de man die hem twee jaar geleden met een noodgang van zijn racefiets reed en hem bijna met een verbrijzelde rugwervel in een rolstoel deed belanden. Het is een afschuwelijk verhaal en na afloop houdt de zaak me bezig, niet alleen de brute actie van de dader, maar vooral ook de oorzaak ervan; een onhandige poging om een geparkeerde auto in te halen bracht de dader op de weghelft van de hem tegemoetkomende wielrenner. Een wielrenner die hij over het hoofd zag, die geen enkel moment deel uitmaakte van zijn verkeersbeleving.

Als journalist doe ik vaak verslag van rechtszaken rond ernstige of dodelijke ongevallen met fietsers. Het doet me keer op keer weer beseffen hoe kwetsbaar we zijn als we onze sport beoefenen. Ik moet dan denken aan die vele momenten dat ik als wielrenner exact hetzelfde ervaar. Aan het taxibusje dat me vorig jaar op nog geen drie centimeter passeerde met ruim 80 in het uur, de ontelbare keren dat ik in de ankers moest omdat er plots een auto de weg oprijdt. Al die momenten waarvan ik na afloop denk; 'dat ging nog net goed" en met het hart in de keel doorfiets. Ik ben niet de enige: van bevriende profrenners hoor ik dat ze bij elke training wel een keer of drie momenten hebben die net goed gaan. Of net niet.

 

De cijfers liegen er niet om, in Nederland overleden vorig jaar 613 verkeersdeelnemers aan de gevolgen van een ongeluk. Iets meer dan een derde daarvan was fietser. Tegelijkertijd stijgt het aantal verkeersdeelnemers op de fiets dat (ernstig) gewond raakt bij ongevallen fors. In 2016 was ruim de helft van de 21.000 in het ziekenhuis opgenomen verkeersslachtoffers fietser.

Omdat ik in de rechtszaal nog wel eens hoor dat de automobilist de fietser echt niet heeft gezien, ben ik gaan nadenken hoe we daar als sportieve beoefenaar van de fietssport zelf een rol in kunnen spelen. Kunnen we zelf een bijdrage leveren aan onze eigen veiligheid als we zichtbaarder op onze racefiets zitten? En hoe kunnen we dat het beste doen? Tijd voor een zichtbaarheidstest dus. Ik heb meerdere fabrikanten aangeschreven, leveranciers van fietskleding, fietslampen maar ook van reflecterende materialen. Helaas reageerde niet iedereen of wilde niet meewerken, maar ik heb een mooi scala aan producten ontvangen om te testen. Wat me als eerste opviel is dat niet alleen ik, maar ook  steeds meer fabrikanten nadenken over de zichtbaarheid en daar hun eigen oplossingen voor hebben bedacht. Soms met eenvoudige middelen, soms met gebruik van innovatief materiaal. Ik heb de afgelopen tijd getest onder verschillende omstandigheden, bij daglicht en in het donker, bij mooi weer en in slecht weer, op grijze, maar ook zonnige dagen, op de weg, in het bos, met een laagstaande zon in de rug. Dat deed ik, gekleed in allerlei soorten van zichtbare spullen, verschillende helmen, overschoenen of felgekleurde sokken, op een fiets die voorzien was van diverse soorten verlichting en volgeplakt met stroken reflecterend materiaal. Na bijna 1500 kilometer kan ik inmiddels de conclusie trekken, jezelf als fietser zichtbaarder maken in het verkeer werkt! Ik merk vanaf mijn eerste rit al dat automobilisten beter uitkijken als ze me zien fietsen, er zit plots meer ruimte tussen een inhalende auto en mijn fiets. Ook tegemoet komende automobilisten passen wel op met het inhalen van een fietser of wandelaar als ze me in het vizier krijgen en dat geldt ook voor'situaties waarbij auto's de weg oprijden.  Een overzicht van alle zichtbare spullen die ik testte voor jou. 

Looking good, wat trek je aan? 

Complete outfts: 

·Het Amerikaanse bedrijf Specialized maakt niet alleen uitstekende fietsen, maar levert ook al jaren uitstekende wielerkleding. Verwacht van de winterset geen opvallende felgekleurde broeken en shirts, maar eendachtig de stoere 'rock and roll'-uitstraling (het Nederlands boegbeeld is niet voor niets Erik Corton) veel gedempte kleuren. Toch houdt Specialized wel degelijk rekening met de zichtbaarheid van de fietser, het bedrijf heeft een speciale outfit op de markt gebracht waarin veel reflectie verwerkt is. En dus reed ik aan het begin van de test in de Therminal RBX Comp HV Cycling Bib Tight (€ 129,90), een uiterst comfortabele lange broek voorzien van brede reflecterende panelen op de pijpen en het Element RBX Comp HV Jacket (€ 139,90 ) een soepel en warm jack dat zowel voorzien is van reflecterende als felgele details. Een aanrader, kleding waar je in winterse omstandigheden mee gezien wilt worden.

·De combinatie van de perfecte korte broek en shirt vindt ik bij Verge in het Twentse Delden. Het bedrijf is een kleinere speler op de wereldmarkt en is vooral gericht op de 'custom care', het leveren van op maat geproduceerde kleding voor fietsclubs.Inmiddels is Verge ook gestart met een vaste collectie, de 'Forza Retail Collection', een lijn voor mannen en vrouwen. Voor dit verhaal koos ik een volledig zwarte outfit, zo kan ik tenminste testen of de al die felgele test-attributen echt goed te zien zijn. Het shirt en broek van de Verge Retail Collection zijn ook niet helemaal onzichtbaar, de achterzakken van het  shirt zijn gemaakt van een soepele reflecterende stof, terwijl de randen van het shirt zijn gemaakt van reflecterend materiaal dat zelfs bij fel zonlicht oplicht. Op de broek zijn meerdere reflecterende elementen te vinden. De outfit is volgens Verge 'bijna net zo goed' als die van een bekende hippe Engelse fabrikant, maar veel goedkoper (shirt rond de 40 euro, broek rond de 70). De kwaliteit van de zeem is uitstekend, het is niet voor niets dat een aantal profploegen al jaren de zemen van hun sponsorkleding laten vervangen die van Verge. 

Jassen en body's:

·Voor het voorjaar of de vroege herfst kan ik de BBB Transition Jersey (€ 49,95) aanraden. Deze felgele 'tussenjas' is niet alleen ontzettend goed zichtbaar in het verkeer, het draagcomfort heeft mij aangenaam weten te verrassen. De jas past en sluit perfect, biedt bij wat killer weer de juiste beschutting maar ademt ook voldoende om niet zwaar bezweet te raken. Het mist reflectie. Ik zou er zelf graag een reflecterende rits in zien, net als reflecterende randen rond de zakken, maar ik moet toegeven: het werken met zoveel verschillende zichtbare kleding en attributen maakt dat ik verwend ben geraakt. De Transition Jersey was in het afgelopen voorseizoen mijn favoriete kledingstuk en stiekem vond ik het jammer dat het kwik al zo snel steeg dat het simpelweg te warm werd. Ik kan wel verklappen dat ik het af en toe nog wel eens stiekem uit mijn kledingkast haal en aantrek, gewoon om het te voelen. 

·Iedere fietser weet het wel, er zijn zo ontzettend veel verschillende weersomstandigheden waar de fanatieke wielrenner mee te maken krijgt, dat het noodzakelijk is om meerdere soorten jassen en body's in huis te hebben. Een test als deze levert meerdere favorieten op en één daarvan is zeker de Essential Wind Body Neon Yellow van AGU (€ 49,99), in essentie een waterdicht en geheel fluoriserende body, perfect om in de achterzak mee te nemen en ongelooflijk (!) goed zichtbaar bij slecht weer of in het duister.

·Het eveneens door AGU geproduceerde Essential Wind Jacket Neon Yellow (€ 59,99) is een andere favoriet in deze test. Superlicht, nog geen 100 gram, geeft het perfecte bescherming als het plots wat frisser wordt onderweg of als je na een forse klim de afgrond induikt voor een snelle afdaling. Net als de BBB Transition Jersey uitstekend te zien maar met extra voordeel dat er ook reflecterende strepen op aan gebracht zijn.

 Zomerse zichtbaarheid, hét shirt:  

·De Alkmaarse Groothandels Unie (AGU) leverde ook het felgele shirt dat ik mocht testen. De Essential Source Jersey Neon Yellow/Black (€ 64,99) is een stijlvol en comfortabel zomershirt. Licht, zacht, goed sluitend en uitstekend zichtbaar, een shirt dat eigenlijk in geen enkele collectie zou mogen ontbreken. Omdat het veilig is, in het frisse lentegroen van dit moment val je er ontzettend mee op, straks als de schaduwen van de zomerzon de wegen verduisteren, val je er nog steeds mee op.

 

Zichtbaar en veilig met de juiste helm: 

 

Eigenlijk zou elke wielrenner er één moeten dragen, een felgekleurde helm. Je hoofd is je hoogste punt en is het eerste wat een automobilist vanaf ver ziet. Ik heb drie knalgele helmen getest.

 

·De eerste is meteen de meest multifunctionele en voordeligste, de BBB Kite BHE-29 (€ 59,95). Een helm met een afneembaar vizier die uitermate geschikt is voor de fietser die zowel op de weg als off-road wil fietsen en niet meerdere helmen wil aanschaffen. Met z'n bijna 300 gram is de Kite niet de lichtste helm die ik test en zeker niet de meest aerodynamische, maar dat doet aan de rij-eigenschappen geen afbreuk. Het is een robuuste helm die uitstekend op het hoofd zit, ook met een bandana of koerspet eronder. Ook het afstellen is, net als bij de meeste helmen tegenwoordig, geen enkel probleem: met een goed bereikbaar stelwieltje zet je 'm meteen strak op je hoofd. De helm is goed zichtbaar, het is alleen jammer dat er op de achterkant nog geen drie centimeter reflecterend materiaal te vinden is. 

 

·Dat gaat ook op voor de tweede geteste helm, de AGU Tesoro Yellow (€ 74,99).  Daar is achterop slechts een miniem streepje reflecterend materiaal te vinden. Het is an sich geen probleem, de net geen 200 gram zware Tesoro is eigenlijk een echte mooiweer-helm. Het is de helm die je op wilt als je de komende zomer gaat fietsen in een warm land, koeling door maar liefst 24 ventilatieopeningen, van voren helemaal voorzien van gaas tegen vliegend ongedierte. Ik heb 'm ook met kouder weer getest en vind 'm dan te fris. De helm zit licht en prettig, ik ben alleen minder te spreken over de vrij forse kinband die vervelend tegen de adamsappel aandrukt. Gelukkig is de band probleemloos te verwijderen en dat is dan ook het eerste wat ik doe. Qua zichtbaarheid doet de Tesoro niet onder voor de BBB Kite. 

 

·De Giant Strive Mips is de zwaarste (bijna 300 gram) en duurste (€ 99,95) helm die ik test. Qua kleur is de Strive iets minder felgeel dan de andere geteste helmen en ontbeert reflectie op de achterkant. Toch is deze helm mijn absolute favoriet, om meerdere redenen. Ten eerste de magnetische 'mount' achterop waarop je een speciaal ontworpen achterlampje kunt schuiven, de Numen Plus Link TL (€ 29,95). Helmen met lampjes zijn niet per definitie een nieuwe vinding, Duitse supermarkten verkopen al jaren helmen met ingebouwde achterlichtjes. Het verschil zit 'm in de Numen Plus Link: maar liefst 20 lumen sterk, kent de lamp vier verschillende instellingen. Mijn favoriete instelling is 'patrol', een knipperfunctie waarbij de lamp steeds kort opgloeit. Het lampje is multifunctioneel. Hij kan ook met een 'mount' om de zadelbuis en met een meegeleverde magneetsluiting op kleding 'geplakt' worden. Van de geteste helmen zit deze helm het lekkerst, pasvorm en kinstrap zijn beter. Daarnaast is de helm voorzien van het Mips-systeem, een beweegbare schaal in de helm die de impact van een valpartij nog eens extra opvangt. Ik ben ook getuige van de kwaliteit van het Mips-systeem als een van mijn fietsvrienden vlak voor me een salto maken en keihard tegen het wegdek slaat. Hij valt hard en schreeuwt dat zijn van het Mips-systeem voorziene helm niets deed. Het tegendeel is waar, de schuivende schaal die de klap in eerste instantie opving heeft z'n werk uitstekend gedaan. Mijn keuze voor de komende (fiets)vakantie in Italië is gemaakt, ik neem de Strive mee. 

 

Mag niet ontbreken, de koerspet:

 

De meeste fietsers in Nederland dragen iets onder hun helm om het hoofd te beschermen tegen weersinvloeden. Zelf draag ik altijd een koerspet (van onze cyclingonline-fotograaf Dick Soepenberg mag ik het geen koersklak noemen) onder mijn helm, perfect om een kaal hoofd in weer en wind te beschermen. Ik testte er twee op zichtbaarheid en comfort. 

 

·Er zijn meerdere opvallende koerspetten te vinden, de kwaliteit verschilt alleen nogal eens. De Verge Masters Cycling Team pet wordt in tegenstelling tot de meeste petten niet in Italië gemaakt, maar in de Verge-fabriek in Polen. Dat doet aan de kwaliteit helemaal niets af, het is een heerlijk zachte pet die uitstekend om het hoofd zit. Ik heb de pet gekozen omdat hij onder de helm goed zichtbaar is met meerdere felgele details op de klep.

·Weer en wind, stel je eens voor dat je 's avonds in het duister door de regen naar huis fietst. Een situatie waarin je niet alleen zo droog mogelijk wilt blijven, maar vooral ook zo zichtbaar mogelijk. Dan wil je de Hivis Pro regencap van AGU. Deze pet is niet alleen waterdicht en warm, maar ook voorzien van een reflecterend patroon op de klep. Een perfecte combinatie van functionaliteit en zichtbaarheid.

 

Sock-it, verhoog je zichtbaarheid met een goede sok: 

·De 'rock and roll'-gedachte van Specialized komt ook terug in hun zwarte Reflect Tall Socks (€ 24,95). Het is een sok die, zoals de naam al suggereert, reflecteert. En goed ook, de anderhalve centimeter hoge band van reflecterende stof werkt niet alleen in het licht van koplampen, in het vallende avondlicht doet de zon deze sokken helder oplichten, tot op een meter of 100 zichtbaar. De sok is ook verkrijgbaar in knalroze en staat op mijn verlanglijst. 

·BBB komt met de  Highfeet BSO-07 sok (€ 12,95) op de markt, een felgele semi-hoge sok die zeker voor de fietser met een wat krappere beurs een uitstekend alternatief is. De sok zit goed, heeft net als zijn soortgenoten, een ademende bovenkant op de voet maar mist reflectie. Die zit er wel weer op bij de Illume sokken van Giant (€ 19,95). Een prachtige, fijn zittende sok die met een reflecterende merknaam op de achterkant ook nog eens bij minder goed weer uitstekend zichtbaar is.

·De laatste sok die ik testte is een 'vreemde eend' in de bijt. Het zijn de sokken waarmee het halve peloton tijdens Nederlandse klassiekers rijdt, de sokken van Sockeloen. "Ride with style. Ride with passion. Ride fast." is het motto van de man achter het merk dat op dit moment alleen nog maar fietssokken op de markt brengt, Europees Kampioen strandracen Jasper Ockeloen. Als renner bij de Rabobank Development-ploeg zat het hem dwars dat hij moest rijden met minderwaardige, slechtzittende sokken en hij begon zijn eigen sokken te ontwikkelen. Inmiddels ontwerpt Ockeloen sokken voor diverse teams, maar ook voor het hippe fietskledingmerk "La Machine" en heeft AGU aangegeven dat ze ook graag met hem in zee willen. Ik mocht de sok testen die hij specaal ontwierp voor Monkey Town, de continentale ploeg waar Jasper zelf bij rijdt. "Made in Italy" valt te lezen onder op de voetzool van de sok en die heeft dan ook die fjine Italiaanse uitstraling. Ik ga niet liegen, dit is gewoon de mooiste maar ook fijnste sok die ik mag testen. En dan heb ik het nog niet eens over de manier waarop de sokken worden geleverd: in een stijlvolle zwarte enveloppe door een fietskoerier en de prachtige ansichtkaart met de mededeling dat de ontvanger "vanaf nu een gesoigneerde BAAS" is. Jasper is de eindbaas van de sokken... 

 

Wat is hier aan de hand? Tips voor zichtbare handschoenen: 

·De De Windproof II handschoen van AGU (€ 34,99) is de eerste die aan een test onderworpen werd. Het is een superwarme winterhandschoen met touch-screen vingertoppen. De zichtbaarheid zit 'm bij deze handschoen niet in de kleur, maar in het hippe patroon van reflecterende stippen op de buitenkant. Het is daardoor een extra veilige handschoen voor wie in een duistere winterochtend of avond naar huis fietst, even de handen laten wapperen en je bent gezien. 

·De neongele BBB BWG 11 Raceshield handschoen (€ 24,95) is een echte handschoen voor de lente en herfst. Precies warm genoeg voor als het wat kouder wordt en van verre zichtbaar door zijn kleur, voorzien van touch-screen vingers en siliconen anti-slip, het is de perfecte compagnon van de BBB Transition Jersey. Draagbaar tot een graad of 15. Aanrader!

·Hoewel ik zelf geneigd ben om zonder handschoenen te rijden als het warm is, is het toch veiliger om ze wel te dragen. Iis het niet om beschadigde handen te voorkomen, dan wel als extra manier om zichtbaar te zijn. De de Illume SF Gloves van Giant (€ 22,95) is dan de perfecte partner voor deze ritten. Licht, warmte-doorlatend en goed zichtbaar overdag en 's avonds door de felle kleur en reflectie op de handschoen. Ik heb er inmiddels al menig rit mee gereden en blijf dat toch ook doen. Veiligheid boven alles.

Niet te vergeten, zichtbare overschoenen!

·Ook overschoenen kunnen bijdragen aan je zichtbaarheid. Ik heb twee paar regenoverschoenen tegenover elkaar gezet. (Geen zicht zo slecht als in de regen, zeker als je net als ik een bril draagt) De Giant Illume Shoe Cover (€ 29,95) en de BBB BWS-17 Rainflex schoenen ((€ 37,95) ontlopen elkaar op het oog weinig, maar in de praktijk zijn er wel degelijk verschillen. Beide overschoenen zijn verkrijgbaar in neongeel met reflectiestrepen en vallen goed op in de praktijk. De Giant Illume voelt, in tegenstelling tot de BBB Rainflex, soepeler aan. De BBB is robuuster en dat blijkt wel als ik beide getest heb in de regen. De Illume-schoenen zijn na een enkele rit al beschadigd, de aanhechting van boven en onderkant laat  los en er zitten al kleine gaatjes in, veroorzaakt door de spanning van de stof over de schoenen, terwijl de BBB-overschoen alleen vuil is van het weer en verder geen slijtage vertoont. Misschien zijn mijn Specialized-schoenen te groot voor de Illume shoe cover.  

 

 

En er was licht, de perfecte fietslamp voor jou!

Dan de lampen, ik testte vier soorten verlichting, van uiterst betaalbaar tot een flinke slok op de borrel. Voordat ik ze bespreek even een korte samenvatting over de wetgeving rond fietsverlichting. Kort gezegd is die makkelijk uit te leggen, voor dient de fietser een goed zichtbare witte lamp te voeren, achter een rood licht. Die lampen mogen inmiddels ook op kleding of tassen bevestigd zijn, zolang ze maar zichtbaar zijn. Knipperende fietsverlichting, voor of achter, is verboden en kan een boete van 40 euro opleveren. 

Tot zover de wet, nu de praktijk. Want de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) onderzocht in 2008 het fenomeen fietsverlichting. De conclusie was een bijzondere: een knipperende koplamp valt meer op dan een continue brandende. Een achterlicht is juist weer beter zichtbaar als het niet knippert en het opvallen van knipperende lampen neemt af in een omgeving waar meerdere knipperende lampen te zien zijn. 

Al deze conclusies gaan over het gebruik van lampen in het donker, maar wat valt er te zeggen over het gebruik van (knipperende) lampen overdag? Dat is alleen in de praktijk uit te vinden en dus heb ik de afgelopen maanden altijd met brandende fietsverlichting rondgereden. Mijn conclusie is dat het wel degelijk loont om overdag voor en achter knipperende verlichting te voeren, ook al is het verboden. En dan gaat het voornamelijk om de extra signaalfunctie, ik merk dat auto's voorzichtiger zijn in het van achteren inhalen als ik een fel rood knipperend achterlicht op mijn fiets heb. Dat gaat ook op voor tegemoetkomend verkeer, ik hou me zelf voor dat auto's met een grote bocht om me heen rijden en voorzichtiger zijn met inhalen. Ik val ook meer op bij voetgangers en andere fietsers. Onderweg ben ik verschillende keren gestopt om te vragen waarom ze aan de kant gingen. Het antwoord was steeds dat ze me zagen aankomen door het knipperende voorlicht. 

·De lampen dan, van 'klein' naar 'groot', letterlijk en figuurlijk. BBB brengt de Spy Combo (€ 32,95), een setje los te gebruiken of te combineren kleine simpele lampjes, uiterst geschikt voor het verkeer in de stad. Beide lampjes zijn makkelijk met een bijgeleverd elastiekje aan de fiets vast te maken. Met een bijgeleverde houder en strap kun je de set ook op een helm zetten. Overdag is het setje uitstekend te gebruiken, de batterijduur is ruim voldoende om ze dagen te laten knipperen. Het is overigens het enige setje dat ik test dat gebruik maakt van batterijen, alle andere geteste lampen zijn oplaadbaar. BBB heeft ook een Spy Combo USB, de oplaadbare versie van de lamp. Die is wel wat duurder, € 59,95

·Mocht je erover denken om die 60 euro uit te geven, denk dan ook aan de combinatie van de Giant Numen+ HL 2 koplamp (€ 29,95) en de Numen+ TL 2 (€ 27,95) achterlamp. Voor dat geld heb je dan een perfect verlichtingssetje waarvan de koplamp met drie standen een accuduur van rond de 12 uur heeft en de achterlamp met maar liefst 5 verschillende standen een accuduur van tegen de 45 uur heeft! Beide zijn binnen anderhalf uur op te laden met een USB-kabeltje. De koplamp geeft op een donkere weg voldoende licht om te zien waar je fietst en meer dan voldoende om gezien te worden terwijl het achterlicht een ultra-felle stand heeft die in het donker tot op zeker tweehonderd meter is te zien. De koplamp neemt maar weinig ruimte in op je stuur, de lamp is niet veel groter dan 2,5 bij 3 centimeter. Het enige nadeel is dat de rubber bevestigingsband vrij krap is en niet op alle maten racesturen past.

·Het serieuze werk begint met de Sigma Buster 700 (€ 69,95), een echte klasbak van een koplamp. Brandduur twee uur bij volle sterkte, een fikse bundel die tot op honderd meter perfect zicht geeft en jezelf als fietser nog beter zichtbaar maakt (automobilisten knipperen met hun koplampen omdat ze bijna verblind worden). In de stand 'knipperen' gaat de accu maar liefst 18 uur mee en ik raak zo gewend aan de zuinige lamp dat ik het opladen vergeet en met een lege accu in het donker sta; het werd een rit met de trein naar huis. De lamp wordt met een metalen ring en schroef op het stuur geklemd en ook hier gaat op: niet geschikt voor al te dikke buizen. De Nugget II flash achterlamp van Sigma (€ 12,95) is een klein wonder op zich. Want het kleine spotgoedkope lampje heeft niet alleen een zichtbare hoek van 220°, het is ook nog eens tot op 400 meter zichtbaar. Beide lampen zijn USB-oplaadbaar. Met deze lamp op de markt zou geen fietser meer zonder een goed achterlicht mogen rijden, het is mijn tip van de dag!

·'Und jetzt kommen die Kanonnen!' Specialized komt met de echte krachtpatser, de Flux 900 koplamp (€ 19,90). Een beest van een lamp, groot en zwaar en met een lichtbundel waar de herten verschrikt midden op de weg van blijven stilstaan. Op de maximale stand is de Flux 900 (het aantal lumen) een soort van zoeklicht, met een kracht en straling die gelijk is aan die van het groot licht van een gemiddelde auto. Rij een pikdonker bos of een onverlichte buitenweg in en het is alsof je bij daglicht fietst. Het vraagt echter wel wat van de accu, na twee uur is die onverbiddelijk leeg. (Hij kondigt het niet aan en is ineens uit. Hopelijk sta je dan niet midden in het bos) De lamp kent ook andere standen die beter zijn voor de lieve vrede op de weg, maar daaronder valt niet de knipperstand. De twee lampen waar de Flux uit is opgebouwd, produceren maar liefst 300 lumen en het is voor de medeweggebruiker alsof 'ie geconfronteerd wordt met een rijdende disco. Overdag is het in de knipperstand de veiligste lamp in het verkeer, elke automobilist is van verre al op de hoogte van je komst. De Specialized Stix Elite Tail Light (€ 49,90) is een achterlicht met 6 verschillende standen, een output van 12 tot 62 lumen (!) en een accuduur van 2.4 uur in z'n felste stand tot 77 uur in de Eco Flash-stand. Als set neemt het een fikse hap uit je budget. Maar ben je iemand die vaak over slecht verlichte wegen of off-road rijdt, dan is deze set bijna verplicht. Een klein nadeel ook bij deze koplamp: de quickrelease stuurhouder kan ook geen te dikke sturen aan. Officieel past de lamp om sturen met een diameter van 25,4 tot 31,8mm maar in de praktijk gaat het niet altijd even gemakkelijk.

Een belangrijke tip: zorg altijd dat je fietsverlichting een volle accu of batterij heeft. Zeker bij de geteste lampen is de accuduur soms zo groot dat je makkelijk vergeet om ze op te laden of er nieuwe batterijen in te doen. Dat kan je aardig opbreken, ik ben twee keer thuis gekomen met lampen die het niet meer deden omdat de accu leeg was.  

Plakken maar, reflecterende stickers op je fiets:

·       Het is een tip van meervoudig wereldkampioene Kirsten Wild. Zij plakt haar trainingsfiets altijd vol met stroken reflecterende tape om beter op te vallen. 3M, de marktleider op dat gebied wilde graag meedenken en stuurde een aantal samples waar ik mijn winterfiets mee heb beplakt. Het gaat om plakfolie dat ook gebruikt wordt voor verkeersborden. Ik testte drie soorten, de 3M Daimond Grade DG3 4090 (sterkst reflecterend), de 3M HIP 3930 (minder sterk reflecterend) tot slot de matig reflecterende 3M EGP 7930. Zoals verwacht levert de Diamond Grade de meeste reflectie op, het is voor een naderende auto al van ver te zien. Omdat deze folie erg dik is, is het aan te raden geen al te brede stroken te plakken op ronde delen. Een strook van één centimeter breedte in de volle lengte van de stuurpen is een absolute aanrader, met drie van die stroken rond de zadelpen ben je al goed zichtbaar. 

Ik snap dat het natuurlijk 'not done' is om je fiets vol te plakken met stickers, maar ik raad je aan er eens over na te denken als je een slecht weer- of winterfiets hebt. Het komt namelijk wel je zichtbaarheid op de weg ten goede en daarmee je eigen veiligheid. Zie met die blik deze hele test en doe er je voordeel mee. Niemand hoeft als een knipperende kerstboom op de fiets te zitten, maar besef wel dat je vrij eenvoudig iets aan je eigen zichtbaarheid en veiligheid in het verkeer kunt doen. Dus fiets je liever in een donkere outfit omdat het nou eenmaal mooi is, schaf dan een goede lamp en bijvoorbeeld goed zichtbare handschoenen, sokken of helm aan. Tot slot, besef altijd dat, hoe goed je ook zichtbaar bent, je altijd te maken hebt met andere weggebruikers. Let dus altijd goed op!

Links:

Agu - https://agu.com

BBB - https://bbbcycling.com

Giant - https://www.giant-bicycles.com/nl

Sigma - http://www.sigmasport.com/nl/startseite

Specialized - https://www.specialized.com/nl/nl/

Verge - https://www.vergesport.com/nl-nl/

3M - https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/company-base-bnl/

Erik Jan Jansen, Enschede, februari - mei 2018 

 

 


Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl