Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

Tubolito binnenbanden "plastic is fantastic!"

Woensdag 25 maart 2020

Products - Plastic bandjes, wat moet je daar nou weer mee? Dat is de eerste reactie van mensen die horen dat ik de knaloranje 'plastic' binnenbanden van Tubolito ga testen.

En ze slaan precies de spijker op de kop, want het ook mijn gedachte als ik de bandjes zie staan bij mijn fietsenmaker. Eigenaar Roel van Wielerstudio Zwolle in Enschede is er enthousiast over en mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Ik zoek contact met het hoofdkantoor in Oostenrijk en niet veel later sta ik mijn 'ouderwetse' butyl binnenbanden te vervangen door oranje plastic.

Nou moet ik meteen even iets rechtzetten. Helemaal van plastic zijn de binnenbanden van het Oostenrijkse Tubolito niet. Het materiaal waarvan de banden gemaakt worden is thermoplastisch elastomeer, het best te omschrijven als plastic met de eigenschappen van rubber. Het is daardoor licht, super elastisch, duurzaam, slijtvast en gladt. En dat is ook precies waar Tubolito prat op gaat, een binnenband die licht van gewicht is en beter dan een 'gewone'binnenband bestand is tegen lekrijden.

De ontwikkeling van de binnenband was eigenlijk een toevalligheid. Tubolito founders Christian Lembacher en Akos Kertesz, beiden fanatieke mountainbikers, werkten een paar jaar geleden bij een bedrijf waar ze luidsprekers voor mobiele telefoons ontwikkelden. Op zoek naar moderne en ultralichte materialen kwamen de twee op het idee om een vervanger van de ouderwetse rubber binnenband te ontwikkelen. Zo gezegd, zo gedaan met als resultaat een nieuw en baanbrekend product.

Montage:

Het spannendste onderdeel van nieuwe bandjes is natuurlijk de montage. Na mijn ervaring met de eveneens oranje inserts van Tannus  heb ik wat gezonde spanning. Niet zozeer of de Tubolito's gaan passen, maar of er niets mis gaat tijdens de montage. Tenslotte heb ik een ultradun stuk 'plastic' in mijn handen, zal dit niet ploffen als een te hard opgeblazen ballon straks? En breekt dat plastic ventiel niet meteen af? Een volstrekt onterechte gedachte blijkt al snel. De Tubolito's glijden soepeltjes in de buitenband, veel makkelijker dan de gemiddelde butyl binnenband. Dat komt natuurlijk door het gladde oppervlak en omdat ze te monteren zijn met iets meer druk in de banden. Door de oranje kleur van de bandjes is het na monteren (en voor het oppompen) goed te zien of er ergens een stuk band klem zit tussen velg en buitenband.

Als beide banden zonder problemen voorzien zijn van nieuwe binnenbanden pomp ik ze op tot zo'n 5,5 bar. Dat is dezelfde bandenspanning als ik bij tubeless (ready) zou gebruiken. Op deze manier heb ik niet alleen het meeste comfort en, met de gladde, natte wegen tijdens de stormen Dennis en Ellen, de beste grip. Ook kan ik ze zo beter testen op lekbestendigheid, die moet volgens het merk twee maal zo goed zijn.

Uiteindelijk rij ik zo'n 1100 kilometer met deze banden. In alle omstandigheden, storm, regen, maar ook rustig en zonnig weer. In die tijd drijf ik de Tobolito's tot het uiterste, rij door gaten en glas, keer de fiets over paden vol met scherpe stenen en zoek alle soorten wegdek op, van zand tot kasseien. In die tijd rij ik geen enkele keer lek terwijl ik er echt mijn best voor doe. Geen enkele pomp ik lucht bij, de enige manier om uit te vinden hoe snel de banden lucht verliezen.

De ervaring van de prof:

Wielrenster Kirsten Wild is enthousiast over de bandjes van Tubolito. "Ik vind het vooral erg handig dat ze heel klein zijn om mee te nemen. Tijdens mijn roadtrip door Spanje had ik ze bij me en ik was er wel blij mee." Tegenwoordig heeft ze banden vooral mee tijdens trainingen, als reserve. "Daar zijn ze ideaal voor, zonder probleem stop je er twee in je zadeltasje." Het plaksetje dat Tubolito ontwierp voor de momenten dat het toch mis gaat, heeft Kirsten nog nooit hoeven gebruiken. "Ik weet dat veel mensen denken dat je met deze banden snel lek rijdt, maar die mening deel ik niet." De renster heeft niet echt een oordeel of het minieme gewicht nog enige invloed heeft op het rijcomfort; "ik weet niet of dat zo te voelen is." Haar conclusie na de nodige kilometers met Tubolito? "Ideaal!"

Conclusie:

Of het gewicht een rol speelt bij het fietsen? Dat weet ik niet. Voorzichtig heb ik het gevoel dat mijn voorwiel iets lichter aanvoelt maar de enige momenten dat ik echt het gevoel heb te vliegen is als ik met stormachtig weer rondfiets door Twente en het Duitse grensgebied. Ik rij niet lek en dat is gezien de omstandigheden waarin ik fiets zeker een ontzettend pluspunt. De banden blijven ook supergoed op spanning, als ik na ruim een maand de bandenspanning meet, kan ik bijna geen verlies vaststellen. Ik kan de Tubolito banden iedereen aanraden. Ja, ze zijn duurder dan een gewoon binnenbandje, maar laten we eerlijk zijn, kwaliteit kost nou eenmaal wat.

De geteste Turbo-road 700C banden wegen 38 gram en kosten net iets minder dan 30 euro. Tubolito brengt een heel assortiment aan maten, van 24 inch voor cargobikes tot banden voor de 29'er. Ook voor de gravelbike is er een aangepaste versie, de Tubo CX-gravel voor banden van 30 tot 40 mm.

Meer weten?


 


Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl