Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

CyclingOnline.nl test zomerproducten

Maandag 27 juli 2020

Products - Zomervakantie! Voor veel fietsliefhebbers het moment om onbekende plekken in binnen en buitenland te ontdekken, of om lange tochten in de bergen te maken. Cyclingonline probeerde 9 producten om zorgeloos op de fiets de zomer tegemoet te rijden.

Revoloop binnenbandjes - lichtgewicht en ruimtebesparend

De 'Fahrradschläuche' oftewel binnenbanden van het Duitse Revoloop zijn gemaakt van het oersterke, elastische en biologisch afbreekbare TPU (Thermoplastic PolyUrethanes). Plastic bandjes dus. En dat heeft grote voordelen als je dat vergelijkt met de gewone doorsnee binnenband. De bandjes zijn niet alleen veel dunner en dus compacter, ze zijn ook nog eens vele malen lichter. Het is misschien even schrikken als je voor het eerst een opgepompt Revoloop bandje in je handen hebt, het bijna volledig doorzichtige materiaal doet denken aan een opgeblazen boterhamzak. Toch kun je er volledig op vertrouwen is mijn ervaring. Een uitstekende eigenschap van TPU is dat het erg luchtdicht is, je verliest in vergelijking met een conventionele binnenband, maar heel weinig bar. Je banden blijven dus langer op spanning.   

geteste bandjes, REVOLOOP.race, zijn slechts 39 gram zwaar, maar ben je een absolute gewichtsfreak zijn, er is ook een super lichte versie. De REVOLOOP.race ultra weegt maar 25 gram! Mocht je onverhoopt lek rijden, de lekke band is makkelijk te repareren. Het merk levert patches die je zonder extra lijm plakt op de band. Ouderwets opruwen met een schuurpapiertje is niet nodig, het enige wat je hoeft te doen is even goed schoonmaken met het bijgeleverde alcoholdoekje. De gerepareerde plekken beïnvloeden het rijgedrag en de maximale spanning van de banden niet. Simpelweg omdat het gebruikte materiaal super dun is. Door hun formaat zijn de bandjes ook makkelijk mee te nemen in je zadeltas of achterzak. Daarmee zijn deze bandjes niet alleen ideaal voor het dagelijks gebruik, maar ook de beste optie om mee te nemen als reserve. Twee opgerolde REVOLOOP bandjes nemen minder ruimte in dan een enkele conventionele binnenband. De prijs kan misschien een hobbel zijn, maar bedenk wel dat de meeste fietsers een conventioneel bandje wegdoen als er een lek in zit. En dat doe je niet met deze TPU bandjes.

De montage van de REVOLOOP is echt een piece of cake. Een paar slagen lucht erin en de buitenband glijdt er zo in. Ik was echt met een minuutje klaar, ook omdat het materiaal glad is en beter glijdt dat een ouderwetse, stroeve binnenband. Richtprijs rond de 25 euro. Meer weten?  

SANTOS Alleshouder - meer mee onderweg

En daar fiets je dan, ergens in de Franse Alpen, een Spaanse hoogvlakte of een pittige etappe uit de Giro van 2006. Of misschien in deze tijden van corona wel dichterbij. In het onbevolkte deel van de Eifel, over een van de ontelbare gravelpaden in de bossen. Hartje zomer, het is rond de dertig graden en je lichaam schreeuwt om vocht. Een korte blik op je bidons wijst uit dat je nog maar een paar slokken hebt en nergens om je heen is water te vinden. Of het is een mindere zomerdag, donkere wolken en kans op regen. Toch wil je een rondje maken, maar zo'n regenjasje en misschien ook nog wel een paar mouw- of beenstukken, het past allemaal niet in je achterzakken. Dan is de Santos Alleshouder de perfecte oplossing.

Fietsenbouwer Santos heeft vooral het avontuur in het hoofd, lange trektochten op de fiets. Daarvoor ontwikkelden ze de alleshouder, letterlijk een houder waarin je veel kwijt kunt. Een twee literfles bijvoorbeeld, maar ook de befaamde aluminium Sigg flessen passen moeiteloos. Maar ook een paar schoenen, een roltas met een wat kleding, een lichtgewicht slaapzak of een flesje wijn van die kleine leuke wijnmaker ver weg in de bergen. Alles goed aangesnoerd met een aantal riempjes.

Wereldfietsers Lisette Verzijl en Marco Meijerink waren nauw betrokken bij de ontwikkeling van dit product. Dit sympathieke stel fietst al jaren in de meest bijzondere omstandigheden en gebruikte hun onderweg opgedane kennis om de Alleshouder te perfectioneren. Cyclingonline tipt deze alleshouder als een absolute item voor op de gravelbike!Je koopt een 'alleshouder' voor rond de dertig euro. Meer weten?  

The Upstand - lichtgewicht fietsenstandaard

Je weet het zeker, ga je met een standaard op je racefiets rondfietsen, dan krijg je onderweg alleen maar meewarige blikken van andere toerrijders. Liever gehannes met de trapper tegen de stoeprand, het stuur tegen een hek of een wankel evenwicht van achterwiel tegen een boom. En als je een mooie plaat wil maken van je fiets op een mooie plek, dan doet een afgebroken tak je fiets wel overeind houden.Met het risico dat de hele boel net omver dondert als je net de rug toekeert.Toch?

Voor Garrett Blake uit het Amerikaanse North Carolina was dat laatste precies de reden dat hij The Upstand bedacht. Hij was het zat om te zien hoe zijn fiets langzaam langs de lak van de auto naar beneden gleed, net als hij zijn spullen bij elkaar zocht. Of als zijn echtgenote weer eens woedend was omdat hij kettingsmeer achterliet op de gordijnen als zijn fiets "net even ergens moest staan". Die woede wilde hij niet nog een keer meemaken.

Garrett haalde zijn inspiratie uit de moderne tentstokken, gemaakt van lichtgewicht carbon en onderling verbonden met een elastisch koord.  Omdat de Amerikaan wilde voorkomen dat hij meewarige blikken toegeworpen of met de standaard zou blijven hangen in struiken of draad bedacht hij een uniek bevestigingssysteem. Het bestaat uit een oog met bevestigingspunt dat je aan het uiteinde van je as bevestigt. Als je de fiets ergens neer wil zetten klap je de standaard, die gewoon in je achterzak past, uit en schuif je 'm eraan. Klaar is Kees. De montage van het deel aan je fiets is uiterst simpel, je haalt je achterwiel uit de fiets, draait de as eruit en schuift de ring erop aan de kant waar je spanner zit. Met amper vijf minuten is het voor elkaar.  

Voor wie de vraag heeft of het ook echt werkt, of de fiets mooi rechtop blijft staan. Ja, het werkt uitstekend, de eerste keer dat je 'm gebruikt lijkt de Upstand door te buigen en te breken, maar dat is niet zo. Het carbon is stevig genoeg om het gewicht te dragen. Ik vind het een handig ding en zal het zeker de komende tijd blijven gebruiken. De Upstand kost zo'n 50 euro.

Meer weten?  

Safeman - stop de gelegenheidsdief!

En dan kom je opeens dat leuke terrasje tegen. Of dat bakkertje waar je toch even een broodje wil scoren. Maar wat doe je met je dure racefiets? Zomaar op goed geluk tegen het raam van de bakker zetten en, terwijl je op je beurt wacht, om de vijf seconden zenuwachtig om kijken of je schat er nog wel staat? Of op het terras je wc-bezoekje uitstellen tot buiten het dorp omdat je de fiets niet uit het oog wil verliezen? Met de Safeman is dat niet meer nodig. Dit kleine oprolbare slot zet je fiets secuur genoeg vast zodat niemand er zomaar mee vandoor gaat. Het slot past in je zadeltasje, weegt maar 125 gram en de 75 cm lange kabel van edelstaal is 4 mm dik. Volgens de fabrikant kan het slot een trekkracht van 100 kilo aan. Nou weet ik niet hoe sterk ik ben, maar ik heb er met mijn 75 kilo aan gehangen en het enige wat er gebeurde was dat ik de striemen in mijn handen heb staan.

Eerlijk is eerlijk, de doorgewinterde fietsendief met een betonschaar houd je niet tegen, maar daar is het slot ook niet voor bedoeld. Het is vooral een makkelijk mee te nemen slot waarmee je je geliefde rijwiel tijdens een tochtje of wielerevenement kunt zekeren. Bij mij zit het in ieder geval vanaf nu standaard in de zadeltas.

Een Safeman slot koop je voor rond de 20 euro. Meer?  

BOVELO -  milieuvriendelijk soepel en schoon!

Het Brabantse bedrijf Bo Motor-Oil werd in 1987 opgericht door motorsportliefhebber Herman Put. De eerste producten ontstonden achterin de schuur van de familie maar twee jaar later werd het eerste bedrijfspand betrokken. Waar het bedrijf zich eerst richtte op de motorisch aangestuurde wereld, recenter kwam het ook met een lijn producten voor de fiets onder de merknaam Bovelo. Het bedrijf brengt zowel smeer-, reinigings- en beschermingsproducten op de markt. Alle producten zijn op ecologische basis. Gesmeerd: een goede smering van de ketting is ontzettend belangrijk. iedereen die wel eens met een te droge of smerige ketting heeft gereden, weet het verschil. Een goed gesmeerde ketting trapt soepeler en slijt minder snel.  Bovelo brengt de volgende smeermiddelen op de markt:

* De X-treme Chain Saver Wax is een stroperige kettingolie op basis van olie en wax. Die combinatie, 3/4 olie en 1/4 wax houdt de ketting goed gesmeerd in zowel droge als natte omstandigheden.

* De  Race Lube is geschikt voor zowel de racefiets als de mountainbike. Het is een kleurloze vloeistof die snel intrekt en zich nestelt tussen de kettingschakels en zo voor een optimale smering zorgt. Deze Race Lube breng je aan vlak voordat je gaat fietsen.

Beide middelen trekken geen vuil aan, iets wat siliconensprays nog wel eens doen. Gepoetst: een goed gepoetste fiets is niet alleen een lust voor het oog, je zorgt er ook voor dat je fiets langer meegaat. Bovelo heeft niet alleen een poetsmiddel, maar ook een middel dat na het fietsen vuil afstoot.

* Clean Green is het schoonmaakmiddel. Het werkt als volgt, spuit met een tuinslang zoveel mogelijk troep van je fiets en spray er dan een laag Clean green overheen. Drie minuten laten intrekken en schoon is je fiets. Hardnekkig vuil? Nog een keertje inspuiten en na inweken eventueel met een zachte doek (tegen krassen) schoonpoetsen.

* Als je de fiets schoon en droog hebt, dan is het tijd voor Silicon Shine. Een spray die een dun beschermingslaagje achterlaat op je frame. De fiets glimt na afloop niet alleen, de coating heeft als eigenschap dat het vuil en vocht afstoot. Dat het werkt merk ik als ik na het schoonmaken nog wat klus aan de fiets. De smerige vingersporen die ik op het carbon achterlaat zijn er moeiteloos met een droge doek af te poetsen.

Prijzen: Chain Saver Wax en de Race Lube zijn even duur, €8,95. de Silicon Shine spray kost €9,95 en de Cleen Green is €10,95. Bovelo heeft ook een voordeelpakket, inclusief emmer. Nieuwsgierig?  https://busybeebikeproducts.nl/merken/onderhoud/bovelo-schoonmaak-en-smeermiddelen/

Volle bak met ABLOC bier

 Zo, dat was een heerlijke rit, nu is het hoog tijd voor een biertje! Zoals je waarschijnlijk wel weet, worden er aan bier allerlei magische krachten toegeschreven als het op herstel van je lichaam na een rit aankomt. Kenners hebben daar wel iets op aan te merken, zo is alcohol, hoe lekker ook,  niet per se het beste voor je lichaam na een intensieve rit. Maar met de alcoholvrije of laag alcoholische bieren van ABLOC (Frans voor 'op volle kracht') zit je goed!

De Hilversumse brouwer, bij wie het wielrennen in het bloed zit, brouwt zoals ze het zelf zeggen "een natuurlijke isotonische op hop gebaseerd hersteldrank". Om bij te dragen worden er Alpenmineralen toegevoegd die de tijdens de rit kwijtgeraakte mineralen aanvullen. Deze mineralen moeten er ook nog eens aan bijdragen dat het vocht beter opgenomen wordt in het lichaam. De brouwer is zo serieus in zijn streven dat het zelfs sinds dit jaar een complete ploeg sponsort, het internationaal opererende ABLOC Continental Team.

De smakelijke biertjes van Abloc zijn in meerdere varianten verkrijgbaar. Voor de 'hippe' wielrenner is er de 'Ultralight IPA', een hoppig 1.2% biertje met een ongekend laag gehalte aan calorieën, 42,9 om precies te zijn. Dat is een kwart van wat een 'normaal' bier doet. De 'Session Blonde' is een ongefilterd en niet gepasteuriseerd blond biertje met een percentage van 2.8, rijk in proteïne en vitamine B. Uitstekend om de dorst mee te lessen. De nieuwste aanwinst is de Pro Zero, een 0.0 biertje voor wie helemaal alcoholvrij wil eindigen.

n dan tot slot de vraag, zijn ze lekker? Jazeker, zet ze lekker koud voordat je gaat fietsen en trek er gerust één open als je terugkomt bij de tent, caravan of dat leuke huisje in de Alpen. Genieten!

Je koopt 12 blikjes voor 20 euro. Meer?  



Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl