Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

Milieuvriendelijk in stijl op de fiets

Donderdag 11 augustus 2022

Products - Begint een 'sustainable future' in Italië? Als het aan de Italiaanse fietskledingfabrikant Santini ligt is het antwoord daarop 'si!' Zadelfabrikant Selle Italia denkt er hetzelfde over. Tijd om een aantal van deze 'groene' producten aan de tand te voelen. En waar kun je dat beter doen dan in het land waar deze producten gemaakt worden? 

En dus togen we deze zomer richting Italië, van de ruige Dolomieten bij Bolsano naar de heuvels van het niet ver van Rome gelegen meer van Bolsena. Regio's die in de verste verte niet op elkaar lijken maar ieder voor zich unieke uitdagingen bieden om een zomershirt en een fietszadel aan een uitgebreide test te onderwerpen. 

Het Bengal wielershirt

De kleding van Santini, met het beroemde SMS (Santini Maglificio Sportivo) label, is niet meer weg te denken uit het het wielrennen. Pietro Santini nam in 1965 de kledingfabriek van zijn zussen over en besloot meteen om alleen nog maar kleding te produceren voor de wielerwereld. Geen verkeerde beslissing, niet alleen is het merk al jaren de vaste leverancier van de roze trui in de Giro d'Italia, maar ook van de Vuelta en veel andere grote koersen en baanwedstrijden. Dit jaar kreeg de gele truidrager in de Tour de France een Santini trui omgehangen. 

En niet zomaar een trui,  de gele, witte, groene en bolletjestruien werden gemaakt van dezelfde stof als de Bengal wielertrui. Dat betekent dat ze gemaakt zijn van gerecycled textiel en PET-flessen. En daar blijft het niet bij, in een wereld waarin de textielindustrie bekend staat vanwege het gebruik van mileuvervuilende chemicaliën, is er gekozen voor eco-vriendelijke stoffen. 

Never chance a winning team

De Bengal is de directe opvolger van het Dinamo shirt dat we vorig jaar ook al mochten testen. Het is in de basis eigenlijk precies gelijk, alleen het design is aangepast aan 2022. Weg is het strepen en ruitjespatroon, het is vervangen door drie brede kleurbanden.  Vooral de versie die ik mag testen, de blauwe, heeft een opvallend zichtbare streep over de borststreek. 

De Bengal heeft alles wat zijn voorgangers ook al hadden, het draaggemak van een mooie gladde, soepele dunne stof, aan de voorkant ademend met kleine gaatjes, glad aan de achterkant. Ook de raw cut mouwen met een siliconenprint keren terug, geen opkruipende mouwen bij de Bengal. De aan de voorkant verlaagde hals maakt het dragen wel zo prettig bij warm weer. Een pluspunt bij truien van Santini zijn de ritsen, al fietsende makkelijk open en dicht te doen. 

Conclusie:  De Bengal zit letterlijk als een tweede huid, beter kan het niet. Ga je in de hitte fietsen, dan is het zeker een aanrader. Ik heb het aangehad bij heet weer in Turkije (40 graden!), Italië en tijdens de bloedhete zomerdagen in ons eigen kikkerlandje. En in dat landje, waar het met 37 graden bijna niet te harden is, komt de Bengal zeker tot zijn recht. Zelfs met de rits dicht uit vrees voor wespen. 

Meer weten? 

Selle Italia  X Leaf - Groen fietsen voor een mooie prijs

Het Model X van Selle Italia kennen we als instapmodel, een uitstekend zadel voor een hele beschaafde prijs. Bij de productie van de traditionele versie wordt gebruik gemaakt van producten die niet altijd even goed zijn voor het milieu maar daar is met de komst van het Model X green Confort en de daarop volgende X Leaf geen sprake meer van. 

De X Leaf is een zadel dat opvalt, al was het door de afbeeldingen van groene bladeren op het het zadeldek. Het ziet er mooi uit, ook eenmaal op de fiets gemonteerd. Wat ook mooi is dat het zadel aan het eind van z'n wielerleven volledig recyclebaar is. De onderdelen zijn niet aan elkaar geplakt maar met elkaar versmolten of mechanisch samengevoegd. 

Het resultaat wordt er niet anders van, het is een stevig zadel dat goede ondersteuning geeft. In vergelijking met duurdere zadels is de X Leaf niet licht, 315 gram, maar daar zal de gemiddelde toerfietser weinig van merken. Het zadel heeft een 'harde' zit, de vulling is aan de stevige kant en geeft niet heel erg mee. Persoonlijk, over slechte Italiaanse wegen rijdend, had er iets meer demping in gemogen. 

Het siert deze Italiaanse fietszadelfabrikant dat ze juist dit model hebben uitgekozen als eerste stap naar een milieuvriendelijker toekomst. Met een aanschafprijs van rond de 50 euro ligt het binnen ieders bereik om een milieuvriendelijk zadel voor de fiets aan te schaffen. 

Meer info? 

 

 


Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl