Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

JEGG-DJR Academy zet met Visma-Lease a Bike in op de junioren

Vrijdag 01 maart 2024

National - Afgelopen maandagavond werden in het drukbezochte Theater De Bussel in Oosterhout de teams van JEGG-DJR Academy onder welke de elite-beloften en de junioren equipe van JEGG-DJR Academy p/b Visma-Lease a Bike aan de bezoekers gepresenteerd. Oud-voorzitter Theo Hanegraaf werd als dank voor zijn jarenlange inzet voor de vereniging door voorzitter Coen Plompe benoemd tot erevoorzitter van JEGG-DJR Academy.

Tekst: Dan Rolandus

Veel aandacht was er voor het internationale juniorenteam van JEGG-DJR Academy p/b Visma-Lease a Bike. Jumbo-Visma ging medio oktober 2023 een samenwerking aan met JEGG-De Jonge Renner Academy om enkele junioren onder te brengen, die dan later kunnen doorstromen naar het opleidingsteam van de beloften van Visma-Lease a Bike. De junioren komen behalve uit Nederland verder uit Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, België, Slovenië, Ierland, Polen, Zuid-Afrika, Australië en Noorwegen. Arthur van Dongen (ploegleider bij Visma-Lease a Bike) was de grote animator om de samenwerking tussen JEGG-DJR en Visma-Lease a Bike voor een professioneel juniorenteam gestalte te geven. Arthur van Dongen liet tijdens de teampresentatie weten dat het idee van de samenwerking zo’n twee jaar geleden werd geboren. ‘’Pieter Smits (directeur van hoofdsponsor JEGG, DR) en ik waren aan het nadenken over iets nieuws, iets wat toekomst had. En zo kwamen we op het idee om ons meer te richten op de junioren. Later besprak ik het idee met Merijn Zeeman. Hij was meteen erg enthousiast en zo zijn we aan de slag gegaan.’’

Wielerwereld veranderd

Hugo Brenders, manager van het Juniorenteam van JEGG-DJR Academy p/b Visma-Lease a Bike, is verheugd met de samenwerking. ‘’Wij hebben in 2022 een overeenkomst van vijf jaar afgesloten met JEGG future farming als hoofdsponsor. Pieter Smits is een ambitieuze ondernemer, die voor een lange termijn toezeggingen heeft gedaan en daar zijn wij als club heel blij mee. Maar altijd wel met de ambitie om stappen te zetten. In het verleden hebben wij als club ook een continentale ploeg op de been gebracht. Het was eigenlijk het idee om daar weer naar terug te gaan. Alleen, de wielerwereld is in korte tijd wel behoorlijk veranderd. Corona heeft daar ook niet veel goeds aangedaan, want het aantal licentiehouders is drastisch teruggelopen. De vijver waarin je vist droogt ook op. Daardoor had je vorig jaar (2023) in Nederland een tekort aan continentale ploegen. We konden nooit tegen teams als de Jumbo’s, de DSM’s en VolkerWessels opboksen. Als je het goed wilt doen dan gaan er zulke bedragen in om en dat is eigenlijk niet te realiseren voor een club als De Jonge Renner. Als we iets bij de club willen doen, dan willen we het goed doen. We hebben als vereniging in Nederland een grote naam, bestaan sinds februari 1936. We hebben sindsdien eigenlijk altijd wel bovenin de regio meegedraaid en zeker vanaf de intrede van de clubsponsoring eindjaren ’70 beginjaren ’80. Hoofdsponsor Pieter Smits heeft als ondernemer ook ambities met de club. Zoals ik al aangaf veranderd de wielerwereld in rap tempo. De vijver die kleiner wordt, maar ook de renners, die op jongere leeftijd al professioneel met hun sport omgaan. Twintig jaar geleden werd je prof op je 25-ste en nu is het geen uitzondering meer als je van af de junioren de stap maakt naar een pro-continentale ploeg of zelfs naar de WorldTour. Het is een onomkeerbaar feit. Wij hebben als vereniging ingezien dat de junioren eigenlijk een steeds belangrijkere categorie is gaan worden. Dus we hebben het plan opgepakt ons te gaan focussen op de junioren en het plan continental voor de elite/beloften in de ijskast gezet. Dat plan, een behoorlijk document dat we hebben uitgewerkt, is op een of andere manier (lees Arthur van Dongen, DR) bij Jumbo-Visma terecht gekomen. Men was er bij Jumbo-Visma behoorlijk enthousiast over. Zij hebben toen gezegd dat we het samen moesten oppakken.’’

Materiaal en kennis

Hugo Brenders, al zo’n 25 jaar verbonden aan De Jonge Renner, heeft nog heel veel contact met Arthur van Dongen. ‘’Arthur wil niet als een Linkedin fungeren, maar als clubdier blijft hij op de achtergrond altijd geïnteresseerd. Het balletje is via Arthur gaan rollen. De deur is dus achter de schermen opengezet. Arthur heeft het plan intern netjes bij Jumbo-Visma overgedragen en binnen De Jonge Renner ook. Met het gevolg dat we een sterke juniorenselectie op de been hebben gebracht met de kennis, het materiaal en het netwerk van Visma-Lease a Bike en JEGG-DJR Academy met de structuur vol ervaring en met een internationaal wedstrijdprogramma.’’ Hugo Brenders liet weten dat ook de trainingsfaciliteiten nog beter zijn geworden. ‘’We worden door Visma-Lease a Bike gefaciliteerd met materiele middelen zoals racefietsen, alle toebehoren zoals helmen etcetera. Maar ook met een trainer van Visma (Vincent Laporte, DR), die een aantal renners van de juniorengroep traint en de schema’s voorschrijft. Daarmee wil ik maar even aangeven dat de hulp komt van Visma-Lease a Bike. De aanpak is allemaal zeer professioneel. Ik loop al jaren mee in het wielrennen, ook bij profploegen heb ik wel eens meegelopen, maar als ik zie hoe zij met de jongens omgaan neem ik mijn petje daarvoor af. De wisselwerking met de junioren, mooi om te zien. Het zijn natuurlijk talenten, maar die hebben ook echt de ambitie om stappen te zetten in de wielerwereld. Dus het komt van twee kanten. Dat is voor een trainer en begeleiders makkelijker werken, want je hebt gewoon allemaal één gezamenlijk doel. Die mannen doen het wielrennen er niet even bij, want het zijn renners met een droom. Zo heet het project ook wat ik destijds heb geschreven, Working on a Dream.’’

Elite-beloften

Hugo Brenders zegt verder dat de elite-beloften, toch jaren het gezicht van De Jonge Renner binnen maar ook buiten de landsgrenzen, zeker niet op een zijspoor zal worden gezet. ‘’De elite-beloften zijn in de afgelopen tientallen jaren altijd het uithangbord van De Jonge Renner geweest, maar we hebben de focus verlegd naar de junioren. Dat wil niet zeggen dat we de elite-beloften vergeten, zij rijden ook nog een behoorlijk stevig programma. Wij zijn zelfs de enige club in Nederland, die zelfstandig nog alle competities meerijdt, zoals de clubcompetitie, topcompetitie en de beloftecompetitie, en zeker ambitieus. We hebben met 22 coureurs dus nog een heel ambitieuze groep. We hebben dit jaar voor het eerst in de historie van De Jonge Renner zelfs twee trainingskampen tegelijk gehad. We zijn voor de 36-ste keer met de elite-beloften van de club in de buurt van Barcelona geweest en met de juniorenselectie in de buurt van Calpe.’’

Toekomst

Hugo Brenders is somber gestemd over de toekomst van de wielrennerij in Nederland, waar de wedstrijden in diverse provincies bijna onmogelijk worden gemaakt omdat de politiebegeleiding vanwege overbelasting (criminaliteit, stakingen, milieuactivisten, etcetera) steeds minder kan worden ingezet. Bovendien kiezen de jongeren veelal de ‘elektrische fiets’ om naar school te rijden. De Mollema ’s, die op de fiets door weer en wind afstanden moesten afleggen om naar school te gaan zijn in de provincies nauwelijks meer te vinden. ‘’Ik word er niet vrolijk van. Het is een beetje een visuele cirkel. Het aantal licentiehouders neemt af, wedstrijden nemen af, het wordt steeds moeilijker gemaakt om wedstrijden te organiseren. Dat wij het vanuit De Jonge Renner toch elk jaar weer voor elkaar krijgen om nog klassiekers te organiseren is al een prestatie op zich. Wat er allemaal bij komt kijken om überhaupt een koers van de grond te krijgen. Ik kan me wel voorstellen dat je daar als organisatiecomité af en toe moedeloos van wordt met vergunningen, regelgeving en vaak allemaal nog met mensen, met alle respect, op leeftijd. Mensen, die met pensioen zijn en altijd alles met liefde voor de sport hebben gedaan en nog doen. Ik kan me voorstellen dat er af en toe organisaties gewoon het bijltje erbij neer leggen. Kijk naar het jeugdwielrennen. Er wordt ook wel heel veel gevraagd aan ouders om überhaupt naar een jeugdwedstrijd te gaan om in de auto te stappen van Brabant naar Assen voor een wedstrijdje van twaalf minuten. Dan moet je wel ambitie hebben. Twintig jaar geleden kon je op een afstand van 20, 30 of 50 kilometer elk weekend altijd een wedstrijdje rijden. En dat vind ik serieus zorgelijk. Dus ik zie dat niet echt positief in.’’

Junioren JEGG-De Jonge Renner Academy p/b Visma-Lease a Bike: Flavio Astolfi (Luxemburg), Benedikt Benz (Duitsland), Gustave Blanc (Frankrijk), Senne Brys (België), Tomas Drobný (Slovenië), Mees-Marijn Edwards (Bavel), Maximilian Fitzgerald (Ierland), Jakub Gilicki (Polen), Patrick Goszczurny (Polen), Merijn de Haan (Spijk), Floris Haverdings (Zuidlaren), Ian Kings (Duitsland), Dominik Krzyskow (Polen), Miles Liebenberg (Zuid-Afrika), Mark Mandemaker (Hoogvliet), Willem Mathwin (Australië), Renzo Moretti (Kapelle), Ruud Junior Nagengast (Beilen), Willem O ‘Connor (Ierland), Hǻkon Øksnes (Noorwegen), Bob Overdevest (Zoetermeer), Gijs Schoonvelde (Koekange), Jeroen Thur (Nederland), Cal Tutty (Ierland), Pieter Verstraete, Aron van Vugt (Giessen), Ties Wagenaar (Bavel), Denley van Wijnbergen (Giessen), Sybren de Winter, Luka Wissink (Diepenheim).

Foto: DJR - Toon Rekkers



Eerder...

National Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl