Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

interviewt
Ligthart als helper én rittenkaper naar de Giro

Ligthart als helper én rittenkaper naar de Giro

Donderdag 05 mei 2016

Interviews - Met Andre Greipel, Tim Wellens en Maxime Monfort in de ploeg zou je verwachten dat Pim Ligthart in de komende Giro d’ Italia vooral in de dienst van zijn ploeggenoten bij Lotto-Soudal moet rijden. Niets blijkt minder waar: Ligthart gaat vooral als vrijbuiter en rittenkaper van start.

Tekst: Richard Bender; Foto: ASO

“Natuurlijk wordt André Greipel als sprinter naar voren geschoven, maar in de ritten waarin hij niet aan sprinten toekomt mag ik voor mijn eigen kansen gaan. Daarnaast wordt van Tim Wellens en mij verwacht dat we proberen mee te zitten in een ontsnapping en zo een rit winnen.”

Start in Nederland

We spreken Ligthart terwijl hij met de teambus op weg is naar het rennershotel waar Lotto-Soudal in de eerste dagen van de Giro zal verblijven. Hij wordt geflankeerd door de Belgen Maxime Monfort, Jurgen Roelandts en Sean de Bie die ook allemaal zullen starten in de 99ste Ronde van Italië. De winnaar van het NK in 2011 verreden te Ootmarsum reed in 2014 voor het laatst een grote ronde. Toen reed Ligthart de Vuelta a España. In december deed de 27-jarige renner uit Hoorn het verzoek bij de ploegleiding van Lotto-Soudal om te mogen starten in deze Giro: “Dat had deels te maken met het feit dat de ronde in Nederland start, maar ook omdat ik vorig jaar geen grote ronde heb gereden.”

“In 2013 heb ik heel veel afgezien in de Giro” 

Dat Ligthart zijn voorkeur uitsprak voor deze ronde is enigszins opmerkelijk, want na zijn deelname in 2013 (namens Vacansoleil) was hij niet van plan ooit terug te keren naar de Italiaanse etappekoers: “In 2013 heb ik heel veel afgezien, toen zei ik: daar ga ik nooit meer naar terug, maar dat vergeet je snel he”, zegt hij met een knipoog.

Opluchting

Ondanks de toezegging vanuit de ploeg dat hij mocht starten in Apeldoorn, was het ook voor hem afwachten totdat de definitieve line-up bekend werd gemaakt: “Toen de selectie via twitter online kwam, wist ik natuurlijk al een tijdje dat ik geselecteerd zou worden, maar het is toch altijd weer een opluchting als je dan ook daadwerkelijk de bevestiging krijgt dat je de Giro rijdt.” 

“Wat Lindeman vorig jaar in Vuelta liet zien, geeft vertrouwen dat het nog kan”

Zijn rol binnen de ploeg is duidelijk: werken voor Greipel in de ritten waarin de Duitse sprintbom kansrijk is en daarnaast pakken wat je pakken kan. “Ik ga proberen een plekje in een vluchtersgroep te zoeken. Wat Lindeman vorig jaar in de Vuelta liet zien geeft natuurlijk wel veel vertrouwen dat het nog steeds kan om op die manier een rit in een grote ronde te winnen. Ik ga zeker mezelf proberen te tonen deze ronde. Die rol past mij goed en ik doe het ook heel graag.”

Ligthart heeft vooralsnog geen etappe in gedachten waar hij wil toeslaan: “Ik heb nog geen rit aangestipt. Het is ook moeilijk om dat vooraf te zeggen. Natuurlijk kijk je in het rondeboek wel verder dan de dag van morgen, maar je moet ook maar net de benen hebben op die dag. Daarnaast is het tegenwoordig ook geen sinecure om mee te zijn. De ene keer is het de eerste ontsnapping al raak en soms duurt het wel een paar uur voordat het peloton laat begaan. Dat maakt het voor een renner als ik die mee wil zetten, best moeilijk.”

Plaatselijke omlopen in Nijmegen ongunstig voor aanvallers

De etappes in Nederland lijken in eerste instantie op het lijf geschreven van de voormalig Nederlands kampioen, maar daar denkt hij zelf anders over: “We hebben de rit Arnhem-Nijmegen verkend. Het nadeel is dat wanneer je Nijmegen inrijdt er nog drie plaatselijke ronden gereden moeten worden. Hierdoor is de finish wel weer heel ver van Berg en Dal af. Op de Zevenheuvelenweg gaat sowieso niets gebeuren. En dan heb je alleen nog Berg en Dal: een klimmetje van 1,2 kilometer. Je kan daar wel vol doorgaan, maar waar ga je heen? Dus daar gaan we voor Greipel werken.”

De Lotto-Soudal renner zal dus voor een deel als knecht van Greipel worden uitgespeeld, maar mag ook ambities koesteren op eigen succes. Bij een dergelijke dubbelrol is het vaak erg lastig om achteraf te zeggen of je een goede koers gereden hebt: “Ik ben pas tevreden als ik een keer in de positie ben geweest om te winnen. Je moet eerst in die positie geraken natuurlijk, maar als ik mezelf niets kan verwijten en niets fout heb gedaan dat moet ik tevreden zijn. Ik kan moeilijk zeggen dat ik voor etappewinst ga, want ik heb nog nooit een rit gewonnen in een grote ronde.”

De vorm is goed en ik voel dat ik sterker ben geworden”

Ligthart begon vorig seizoen zeer voortvarend met zege in GP de la Marseillaise en ritwinst in de Ruta del Sol. Dit jaar staat de teller op nul, maar desondanks is de vorm volgens hem heel goed: “Ik heb nog niks gewonnen inderdaad, maar ik voel me steeds heel goed in de koers. Tot nu toe zijn er weinig koersen geweest waarin ik zelf de finale heb kunnen rijden, maar dat komt gewoon omdat we een heel sterke ploeg hebben in de voorjaarskoersen. Dan is het logisch dat ik voor die kopmannen werk, maar de vorm was er zeker. Ik voel dat ik sterker ben geworden, dus ik ga met een goed gevoel deze ronde in. Ik heb me goed voorbereid en heb er ontzettend veel zin in.”

Foto: © ASO



Eerder...

Interviews Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl